کنترل دیابت سالمندی سخت‌تر و مشکل‌تر از کنترل آن در سنین پایین‌تر است

دیابت سالمندی 

بیماری دیابت، بیماری مزمن و خطرناکی است که نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد. در سنین سالمندی، شیوع دیابت سه برابر سنین میان‌سالی است. بیماری دیابت به حدی شایع شده است که تقریباً هر سالمندی با معضلات آن دست و پنجه نرم می‌کند. بخش مهمی از دلایل بروز دیابت در سنین سالمندی، مربوط به عدم پیگیری علائم خفیف ابتدایی دیابت در سنین میان‌سالی است. کنترل دیابت سالمندی سخت‌تر و مشکل‌تر از کنترل آن در سنین پایین‌تر است. ازآنجایی که معمولاً سالمندان به علت کهن‌سالی، بیماری‌های دیگری هم دارند، کنترل قند خون آن‌ها با مشکلات بیشتری مواجه خواهد بود.

نشانه‌های دیابت در سالمندان چیست؟

نشانه‌های دیابت در سالمندان با افراد کم سن و سال‌تر کمی متفاوت است. برخلاف دیگر مبتلایان به دیابت، سالمندان دچار تکرر ادرار و تشنگی شدید نمی‌شوند. کاهش وزن در طولانی مدت و بی‌حس و حالی، از علائم آشکاری است که در دیابت سالمندی بروز می‌کند. بااین‌حال هر بی‌حالی و کسالتی، علائم دیابت نیست. این بی حالی نتیجه عدم استفاده صحیح سلول ها از گلوکز خون است. قند به سلول نمی رسد و سلول نیز انرژی کافی برای فعالیت را ندارد. این افراد باید مرتبا تحت نظر پزشک باشند و آزمایشات مربوطه را انجام دهند. به دلیل این که اکثر سالمندان ضعف بینایی، جسمانی و ذهنی پیدا می کنند، کنترل دیابت در آنها کمی سخت تر خواهد بود. اطرافیان سالمندان باید در این بیماری آن ها را همراهی کنند و به طور مرتب برای انجام آزمایشات لازم، همراه با بیمار به پزشک مراجعه کنند. نحوه تشخیص دیابت در سالمندان، میزان قند خونی است که به صورت ناشتا گرفته می شود. در این آزمایش اگر میزان قند خون بیشتر از ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر باشد، یعنی سالمند دچار دیابت شده است.

 
کنترل دیابت سالمندی سخت‌تر و مشکل‌تر از کنترل آن در سنین پایین‌تر است

درمان دیابت سالمندی

سالمندان باید مرتباً تحت نظر پزشک قرار گیرند و یک نفر از اعضای خانواده نیز، وی را تحت نظر قرار دهد و در خورد و خوراک‌های او، نظارت داشته باشد. درمان دیابت سالمندی همچون دیابت‌های دیگر است. استفاده از قرص‌های پایین آورنده قند خون و یا انسولین، تنها راهکاری است که می‌توان برای درمان دیابت سالمندی به کار گرفت. درصورتی‌که بیمار نیاز به تزریق انسولین داشته باشد، باید سر ساعت معین، انسولین به وی تزریق شود. خوردن مرتب داروها نیز نقش مهمی در درمان دیابت خواهد داشت. اگر سالمند شما فراموش‌کار است، بهتر است از جعبه‌های هفتگی قرص‌ها استفاده کنید و هرروز قرص‌هایی را که باید خورده شود، در همان روز قرار دهید. بدین ترتیب، سالمند نوع قرص و میزان آن را فراموش نخواهد کرد.

نکاتی که سالمندان دارای دیابت باید رعایت کنند!

  • سالمندان باید تمامی قرص‌ها و برگه‌های آزمایشات خود را مرتب نگه‌دارند تا در صورت لزوم، به پزشکان خود ارائه دهند.
  • زخم‌های دیابتی، ازجمله زخم‌هایی است که به سراغ این افراد می‌آید. برای پیشگیری از آن، سالمندان باید مرتباً بدن خود را بررسی کنند تا در صورت ایجاد زخم و عدم بهبودی آن، فوراً به پزشک مراجعه کنند.
  • سالمندان دیابتی که زمین گیر شده‌اند، باید مرتباً جابجا شوند تا دچار زخم بستر نشوند. ایجاد هرگونه زخم و عفونتی در بدن این بیماران، به‌سختی قابل درمان خواهد بود و عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.
  • اگر سالمندان را حمام می‌برید، پس از استحمام بدن وی را بررسی کنید و در صورت خشک بودن پوستشان، از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. ایجاد ترک‌های پوستی، راه ورود میکروب‌ها را به داخل بدن باز می‌کند و بیماری‌های عفونی ایجاد می‌کند.
  • عفونت ادراری در سالمندان دیابتی، شایع است. اگر بوی ادرار تند و ناخوشایندی را احساس کردید، حتماً برای دریافت داروهای عفونت ادراری، به سراغ پزشک بروید.
  • یبوست از دیگر علائمی است که گریبان گیر بیماران سالمند دیابتی می‌شود. دیابت سالمندی ممکن است موجب کاهش آب بدن از طریق دفع ادرار شود و از این رو، مایعات داخل روده‌ها، جذب می‌گردد تا آب ازدست‌رفته جبران شود. بدین ترتیب، یبوست به وجود می‌آید. بهترین راه‌حل برای این افراد پس از کنترل کردن قند خون، نوشیدن فراوان مایعات است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *