درمورد ازون تراپی و درمان زخم چه می‌دانید؟

تاکنون اسم ازون تراپی به گوشتان خورده؟ در مورد کاربرد آن چه می‌دانید؟ آیا درمورد ازون تراپی و درمان زخم چیزی شنیده‌اید؟ تعجب نکنید! از ازون تراپی می‌توان برای درمان انواع زخم‌ها نیز کمک گرفت.

زخم‌ها از عارضه‌های حساس و مهمی هستند که بر اثر عوامل فیزیکی یا بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌شوند. البته منظور ما از زخم جراحت‌های کوچک بر اثر بریدگی با چاقو نیست. بلکه زخم‌های عمیقی که در وسعت و عمق زیادی به‌وجود می‌آیند، نیازمند درمان سریع هستند.

درمورد ازون تراپی و درمان زخم چه می‌دانید؟

روش‌ها مختلف جدیدی برای درمان زخم‌های عمیق و شدید وجود دارد که با توجه به نوع زخم و انتخاب پزشک، هر یک از آن‌ها می‌تواند به درمان زخم فرد کمک کند. یکی از این موارد ازون تراپی است. در این مقاله هر آنچه لازم است درمورد ازون تراپی بدانید را برایتان توضیح خواهیم داد.

ازون تراپی چیست؟

قبل از بررسی رابطه و روش‌های ازون تراپی و درمان زخم بهتر است کمی با خود این روش درمانی که یکی از جدیدترین روش‌هایی درمانی بوده، آشنا شوید.

برای اولین بار این روش درمانی در سال 1857 کشف شد. مخترع آلمانی، ورنر فون زیمنس در آن زمان اولین دستگاه تولید ازن را اختراع کرد. همچنین از سال‌ 1930 نیز این دستگاه جای خود را میان روش‌های درمانی به صورت بی‌خطر پیدا کرد.

اکثر مردم گاز ازون را به عنوان گاز موجود در یکی از لایه‌های کره زمین می‌شناسند. این گاز از سه اتم اکسیژن تشکیل شده و در جو از زمین در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. گاز ازون در صورتی که توسط فرد استنشاق شود مضر بوده و می‌تواند آسیب‌های ریوی را برای فرد به همراه داشته باشد.

البته با تحقیقاتی که محققان در زمینه استفاده‌های پزشکی گاز ازون داشته‌اند، روش‌هایی را برای استفاده بدون خطر این گاز در درمان زخم پیدا کردند. تاکنون ازون تراپی تاثیرات منفی و عوارض خاصی را به همراه نداشته و برای درمان کاملا مناسب است.

کاربردهای ازون تراپی

ازون تراپی و درمان زخم تنها کاربرد این روش درمانی نیست. ازون می‌تواند اثر ضدعفونی روی بافت یا محل مورد نظر داشته و عوامل بیماری‌زا را از آن ناحیه حذف کند. در نتیجه می‌تواند برای انواع بیماری‌های پوستی از جمله زخم موثر باشد.

برخی از کاربردهای دیگر این روش درمانی که در حال تحقیق بوده یا مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد، شامل این موارد است؛ درمان آرتروز، درمان سرطان، درمان بیماری ایسکمیک قلبی و درمان برخی دیگر از بیماری‌های ویروسی از جمله HIV.

علاوه بر خاصیت ضدعفونی، ازون تراپی می‌تواند بر گردش خون فرد نیز تاثیر مثبتی داشته باشد. این تاثیر در نهایت موجب افزایش فعالیت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر عوامل بیماری‌زای خارجی می‌شود. همچنین روند بهبودی فرد نیز سرعت پیدا می‌کند.

ازون تراپی برای زخم دیابتی

یکی از کاربردهای ازون تراپی و درمان زخم برای درمان زخم‌های دیابتی موجود در پای افراد است. زخم‌های دیابتی از حساس‌ترین انواع زخم در افراد بوده و بایستی سریعا برای درمان آن اقدام شود. افراد دیابتی دارای سیستم ایمنی ضعیفی نسبت به دیگر افراد بوده و اگر زخمی داشته باشند با شرایط سخت‌ و حادتری نسبت به دیگر افراد روبرو می‌شوند.

در نواحی درگیر با زخم دیابتی، قند خون افزایش یافته و مویرگ‌های آن ناحیه بسیار باریک‌تر از حالت عادی می‌شود. این امر موجب می‌شود که میزان اکسیژن و مواد مغذی که به آن بافت می‌رسد کاهش پیدا کرده و زخم شدیدی در آن ناحیه ایجاد شود.

همچنین به دلیل باریک بودن مویرگ‌ها، روند ترمیم زخم‌های ایجاد شده به تاخیر می‌افتد و زخم حادتری ایجاد می‌شود. ازون تراپی در این موارد به ترمیم زخم افراد کمک زیادی می‌کند. این روش درمانی موجب تقویت گردش خود آن ناحیه و سیستم ایمنی برای ترمیم زخم می‌شود.

ازون تراپی برای درمان زخم بستر

کاربرد بعدی که برای ازون تراپی و درمان زخم بررسی خواهیم کرد در درمان زخم بستر است. این زخم نیز از دردناک‌ترین زخم‌ها بوده که می‌تواند بسیار شدید یا سطحی رخ دهد. دلیل اصلی دردناک بودن این زخم‌ها عامل ایجاد آن است. چرا که بر اثر اصطکاک بین بدن فرد و محیط ایجاد می‌شود.

این نوع از زخم در افرادی که برای مدت زمان زیادی در محل ساکن بوده، دراز کشیده یا نشسته‌اند، ایجاد می‌شود. غیر استاندارد بودن سطوحی که فرد روی آن می‌نشیند یا دراز می‌کشد، عدم تحرک کافی و بی‌تحرکی، مرطوب بودن ناحیه‌ تحت فشار و خشکی پوست زمینه ایجاد زخم بستر را ایجاد می‌کند.

از جمله نواحی که ممکن است با این زخم درگیر شوند می‌توان به باسن، کشاله ران، کتف یا پاشنه پا اشاره کرد. این نواحی به دلیل چربی کمتری که داشته و پوست حساس خود بیشتر در معرض خطر زخم بستر قرار دارند.

افرادی که با این زخم درگیر می‌شوند معمولا تغییر سبک زندگی برایشان سخت بوده و حتی کمکی به درمان کامل زخم بستر نمی‌کند، تنها ممکن است ترمیم زخم را سرعت ببخشد.

پس بهتر است از درمانی برای این زخم کمک گرفت که به سرعت از عفونت جلوگیری کرده و روند ترمیم را تسریع کند. پس درمان با ازون می‌تواند متاسب‌ترین گزینه برای این افراد باشد.

درمورد ازون تراپی و درمان زخم چه می‌دانید؟

روش‌های ازون تراپی

علاوه بر مواردی که پیش‌تر بررسی کردیم، رابطه ازون‌ تراپی و درمان زخم می‌تواند در موارد مختلفی باشد. موضوعی که باعث گسترش حیطه‌های کاربرد ازون تراپی شده، تهاجمی نبودن آن است. یعنی در این درمان فرد درد زیادی را حس نکرده و در طول آن اذیت نخواهد شد.

البته این درمان تنها یک روش نداشته و می‌توان ازون را در روش‌های مختلفی به‌کار گرفت. در بین روش‌های مختلف، سه روش دارای تاثیر بالاتر و درد کمتری بوده و این روش‌ها از محبوبیت‌ بالاتری نیز برخورد است. در ادامه این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

  1. ازون تراپی موضعی: ازون تراپی موضعی یا ازون تراپی به روش مستقیم ساده‌ترین روش به‌کارگیری ازون در درمان زخم است. در این روش تقریبا نیازی به تجهیزات حرفه‌ای نبوده و هزینه بالایی نیز نخواهد داشت.

برای اعمال ازون تراپی موضعی، عضو مورد نظر که دارای زخم است را درون پوششی مقاوم قرار می‌دهند. این پوشش در برابر گاز ازون مقاوم است. به کمک لوله‌هایی نازک گاز ازون به درون پوشش وارد شده و ناحیه مورد نظر در برابر گاز قرار می‌گیرد. این روش در چند مرحله با غلظت معین انجام می‌شود.

  1. روش اتوهموتراپی: این روش کمی سخت‌تر از دیگر روش‌های ازون تراپی است. برای آغاز درمان از بیمار مقداری خون گرفته که این خون به درون مخزنی با گاز ازون تزریق می‌شود. در مرحله بعد این خون را دوباره به بدن بیمار تزریق می‌کنند.

این روش آسیبی به خونرسانی فرد وارد نکرده و تنها موجب افزایش میزان گردش خون در فرد می‌شود. همچنین موجب افزایش اکسیژن‌رسانی به ناحیه زخم و سرعت بخشیدن به روند درمان می‌شود.

  1. ازون تراپی در آب: این روش از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و بسیار ساده و کم‌هزینه است. در این روش از آبی استفاده می‌شود که دارای ازون بوده و از این طریق ازون مورد نیاز برای درمان را تامین می‌کند.

در این روش ناحیه‌ای که دچار زخم شده یا درون آب مورد نظر قرار می‌گیرد یا با آن آب شستشو داده می‌شود. این کار موجب افزایش خونرسانی ناحیه مورد نظر شده و روند ترمیم زخم را سرعت می‌بخشد.

جمع بندی  

حالا که با خواندن این مقاله اطلاعات کاملی درمورد ازون تراپی و درمان زخم دریافت کردید، بهتر می‌توانید برای درمان زخم‌های خود یا اطرافیانتان تصمیم بگیرید. در واقع روش‌های مختلفی برای درمان زخم وجود دارد که هر کدام به اندازه خود می‌تواند موثر واقع شود.

البته زخم‌های یکی از حساس‌ترین عارضه‌هایی بوده که هر فرد ممکن است در طول زندگی با آن مواجه شود. زخم بستری باز و مناسب برای رشد میکروارگانیسم‌ها داشته و از این رو احتمال ایجاد عفونت در آن نواحی بیشتر از بقیه موارد است. پس بهتر است اگر زخم عمیق و شدید دارید هر چه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید.

 

منبع: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03655158

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *