دانستنی ها و نکاتی مهم درباره نفروپاتی دیابتی

نفروپاتی دیابتی (بیماری کلیوی) نفروپاتی دیابتی نامی است که به آسیب کلیه ناشی از دیابت داده می شود. این بیماری به آرامی و در طی سالیان متمادی ایجاد می شود و به عنوان بیماری کلیوی نیز شناخته می شود. تقریباً از هر پنج نفر مبتلا به دیابت یک نفر برای نفروپاتی دیابتی نیاز به درمان دارد. این ممکن است یک آمار نگران کننده باشد، اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به این عارضه انجام دهید. اگر به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، نفروپاتی دیابتی نیز می تواند با درمان کند شود. بالا بودن سطح گلوکز خون به دلیل دیابت می تواند به بخشی از کلیه که خون شما را فیلتر می کند آسیب برساند. فیلتر آسیب دیده نشت می شود و پروتئین را به ادرار شما می دهد. برای برخی افراد، نفروپاتی دیابتی می تواند به بیماری مزمن کلیوی و نارسایی کلیه تبدیل شود. با این حال، اکثر افراد مبتلا به دیابت دچار بیماری کلیوی نمی شوند که به نارسایی کلیه تبدیل شود.

اقدامات لازم پس از تشخیص دیابت:

 نفروپاتی دیابتی

اگر دیابت برای شما تشخیص داده شده است، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای سالم نگه داشتن کلیه های خود و کاهش خطر ابتلا به نفروپاتی دیابتی انجام دهید. سطح قند خون خود را در محدوده هدف خود نگه دارید. فشار خون خود را مدیریت کنید و برای فشار خون بالا درمان شوید. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. اگر برای یافتن و پایبندی به برنامه ترک سیگار به کمک نیاز دارید، با پزشک خود کار کنید. اگر اضافه وزن یا چاق هستید وزن خود را کاهش دهید. یک رژیم غذایی سالم با سدیم کم داشته باشید. روی خوردن محصولات تازه یا منجمد، گوشت بدون چربی، غلات کامل و چربی های سالم تمرکز کنید. مصرف غذا های فرآوری شده را که می توانند سرشار از نمک و کالری خالی باشند، محدود کنید. ورزش را جزئی منظم از برنامه روزانه خود قرار دهید. به آرامی شروع کنید و حتما با پزشک خود کار کنید تا بهترین برنامه ورزشی را برای شما تعیین کند. ورزش می تواند به شما در حفظ وزن سالم و کاهش فشار خون کمک کند.

نفروپاتی دیابتی چقدر شایع است؟

نفروپاتی دیابتی شایع است. از هر 4 زن یک نفر و از هر 5 مرد مبتلا به دیابت نوع 2 یک نفر به نفروپاتی دیابتی مبتلا می شود. حتی در دیابت نوع 1 شایع تر است. بیماری کلیوی دیابتی علت اصلی نارسایی کلیه در استرالیا است. علائم نفروپاتی دیابتی معمولاً در اوایل هیچ علامتی ندارد. شما نمی توانید بگویید که در ادرار شما پروتئین وجود دارد. این چیزی است که با آزمایش ادرار تشخیص داده می شود. ممکن است سال ها طول بکشد تا آسیب کلیه پیشرفت کند. علائم معمولاً تنها زمانی ظاهر می شوند که آسیب کلیه به طور قابل توجهی بدتر شده باشد. حتی در این صورت، علائم معمولا مبهم هستند.

چه چیزی باعث نفروپاتی دیابتی می شود؟

هر یک از کلیه های شما حدود یک میلیون نفرون دارد. نفرون ها ساختارهای کوچکی هستند که مواد زائد خون شما را فیلتر می کنند. دیابت می تواند باعث ضخیم شدن و زخم شدن نفرون ها شود که باعث می شود آنها کمتر بتوانند مواد زائد را فیلتر کنند و مایعات را از بدن خارج کنند. این باعث می شود که آنها نوعی پروتئین به نام آلبومین را در ادرار شما نشت کنند. برای کمک به تشخیص و تعیین پیشرفت نفروپاتی دیابتی می توان آلبومین را اندازه گیری کرد. دلیل دقیق بروز این اتفاق در افراد مبتلا به دیابت ناشناخته است، اما تصور می‌شود که سطوح بالای قند خون و فشار خون بالا در ایجاد نفروپاتی دیابتی نقش دارند. بالا بودن مداوم قند خون یا فشار خون دو موردی هستند که می توانند به کلیه های شما آسیب برسانند و آنها را قادر به فیلتر کردن مواد زائد و حذف آب از بدن شما نکنند.

نفروپاتی دیابتی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر دیابت دارید، پزشک شما احتمالاً سالانه آزمایش خون و ادرار را برای بررسی علائم اولیه آسیب کلیه انجام می دهد. به این دلیل که دیابت یک عامل خطر برای آسیب کلیه است. آزمایشات رایج عبارتند از: آزمایش ادرار، میکروآلبومینوری، آزمایش ادرار و میکروآلبومینوری وجود آلبومین در ادرار شما را بررسی می کند. ادرار طبیعی حاوی آلبومین نیست، بنابراین وجود پروتئین در ادرار شما نشانه آسیب کلیه است.

چه چیزی باعث بیماری کلیه نفروپاتی می شود؟

چه چیزی باعث بیماری کلیه نفروپاتی می شود؟

یکی از وظایف اصلی کلیه ‌ها فیلتر کردن خون است. آن ها از طریق ادرار از شر مایعات اضافی و مواد زائد بدن شما خلاص می شوند. سطوح بالای گلوکز (قند) خون می تواند به رگ های خونی کوچک و فیلترهای کوچک در کلیه ها آسیب برساند. فشار خون بالا نیز می تواند این کار را انجام دهد. این می تواند باعث نشت آنها شود و به خوبی کار نکنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، مقادیر غیرطبیعی پروتئین از خون می تواند بدن شما را در ادرار ترک کند. این اغلب نشانه اولیه بیماری کلیوی است.

علائم بیماری کلیوی ناشی از نفروپاتی چیست؟

ممکن است در مراحل اولیه بیماری کلیوی علائم قابل مشاهده ای نداشته باشید. به همین دلیل است که انجام هر ساله آزمایش ‌های مربوط به بیماری کلیوی بسیار مهم است، زیرا می‌ توان آن را زود تشخیص داد و با درمان کند تر شد. اگر بیماری کلیوی پیشرفت کند، می توانید علائمی مانند موارد زیر را مشاهده کنید:

  • مچ پا، پا و دست متورم شده است.
  • خون در ادرار شما.
  • احساس خستگی واقعا.
  • تنگی نفس.

احساس بیماری، ممکن است این احساس را داشته باشید زیرا کلیه های شما در تلاش برای پاک سازی مایعات و مواد زائد اضافی از بدن شما هستند. اما این علائم همچنین می تواند ناشی از شرایط دیگر باشد، بنابراین مهم است که برای اطلاعات و راهنمایی بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه می توانم خطر ابتلا به بیماری کلیوی ناشی از نفروپاتی را کاهش دهم؟

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کلیوی انجام دهید: سطح قند خون (گلوکز) خود را در محدوده هدف خود نگه دارید فشار خون خود را پایین نگه دارید. برای ترک سیگار حمایت دریافت کنید سالم بخورید و فعال باشید و به تمام قرارهای پزشکی خود بروید. هزاران نفر از افراد مبتلا به دیابت از آن برای کمک به مدیریت دیابت خود استفاده می کنند.

آزمایشات مربوط به بیماری کلیوی دیابتی؟

دو آزمایش برای بیماری کلیوی در بررسی سالانه شما گنجانده شده می شود. شما معمولاً باید هر سال این آزمایش ‌ها را انجام دهید، اما ممکن است در حال حاضر به دلیل همه‌گیری کرونا ویروس متفاوت باشد. ما توصیه های بیش تری در مورد مراقبت هایی که می توانید در این مدت داشته باشید دریافت کرده ایم. به عنوان بخشی از 15 مورد ضروری مراقبت های بهداشتی، باید هر سال هر دو آزمایش بیماری کلیوی را انجام دهید. آزمایش ادرار یک آزمایش ساده ادرار به نام نسبت آلبومین: کراتینین به دنبال علائم نشت پروتئین به ادرار است. این اغلب نشانه اولیه بیماری کلیوی است.

آزمایشات مربوط به بیماری کلیوی دیابتی؟

مراقبت های متخصصین در منزل:

برخی از افراد توسط تیم مراقبت های بهداشتی خود یک آزمایش خانگی ارسال می کنند که به شما امکان می دهد غلظت آلبومین و کراتینین خود را در نمونه ادرار خود و نسبت آلبومین به کراتینین خود اندازه گیری کنید. برای انجام آزمایش، به کیت آزمایشی نیاز دارید که برای استفاده با برنامه طراحی شده است و باید با استفاده از یک پیوند منحصر به فرد ارسال شده توسط تیم خود، پیش ثبت نام کنید. این برنامه شما را گام به گام در فرآیند تست راهنمایی می کند. شما یک عدد نشانگر را در ادرار خود قرار می دهید و با استفاده از گوشی هوشمند خود از آن عکس می گیرید. الگوریتم های بینایی کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل نمونه و ارائه یک قرائت دقیق استفاده می شود. پس از تجزیه و تحلیل، نتایج به طور خودکار به پرونده الکترونیکی بیمار شما ارسال می شود تا توسط پزشک شما بررسی شود.

درمان بیماری کلیوی برگرفته از نفروپاتی چگونه است؟

نوع درمان شما به مرحله بیماری کلیوی بستگی دارد. کنترل فشار خون برای جلوگیری از بدتر شدن بیماری کلیوی بسیار مهم است. ممکن است برای کمک به شما قرص هایی مانند مهارکننده های ACE یا ARB داده شود. هم مهارکننده های ACE و هم ARB ها به محافظت از کلیه ها در برابر آسیب بیشتر و همچنین کاهش فشار خون کمک می کنند. به همین دلیل است که در دسترس افراد بدون فشار خون نیز قرار می گیرد. همچنین ممکن است توصیه هایی برای پرهیز از برخی غذاها دریافت کنید، اما باید از یک متخصص تغذیه برای کمک به تغییرات در رژیم غذایی خود پشتیبانی دریافت کنید. اگر دچار بیماری کلیوی در مراحل پایانی می شوید و کلیه های شما از کار می افتند، گزینه های درمانی شما شامل دیالیز یا پیوند کلیه است. خبر خوب این است که با ادامه بهبود درمان ها و تشخیص زود هنگام، افراد کمتری به بیماری کلیوی در مراحل پایانی مبتلا می شوند.

همچنین به احتمال زیاد به دیالیز یا پیوند کلیه، علاوه بر درمان مراحل اولیه بیماری کلیوی، نیاز خواهید داشت. دیالیز روشی است که به فیلتر کردن ضایعات از خون شما کمک می کند. دو نوع اصلی دیالیز وجود دارد:

همودیالیز و دیالیز صفاقی. پزشک به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید کدام یک برای شما بهترین است. گزینه دیگر برای درمان پیوند کلیه است. برای پیوند کلیه، یک کلیه از یک اهدا کننده در بدن شما قرار می گیرد. موفقیت دیالیز و پیوند کلیه در هر فرد متفاوت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *