پانسمان‌های آنتی‌باکتریال یا ضد میکروبی یکی از انواع پانسمان‌هایی هستند که با توجه به شرایط مختلف می‌توان از آن استفاده کرد و در واقع سبک جدیدی از پانسمان‌ها می‌باشد که کاربرد پزشکی دارد. انتخاب پانسمان مناسب می‌تواند در جهت کاهش طول مدت درمان زخم، کاهش عوارض پس از درمان و همچنین هزینه‌های بیمار نقش مؤثری داشته باشند. پانسمان‌هایی که در گذشته از آن‌ها استفاده می‌کردند دیگر طرفدار چندانی ندارند چرا که با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی بسیاری از روش‌های درمانی تعبیه شده‌اند که نقش موثری در روند درمان ایفا می‌کند و کاربردهای متنوعی دارند. در ادامه به بررسی‌های دقیق‌تری از پانسمان‌های ضد میکروبی می‌پردازیم.

ماهیت پانسمان آنتی باکتریال یا ضد میکروبی

پانسمان‌های ضدمیکروبی به طور معمول دارای مواد ضد میکروبی هستند و آنتی بیوتیک در آن‌ها وجود ندارد. استفاده از مواد آنتی بیوتیک می‌تواند در از بین بردن میکروارگانیسم‌ها بسیار موثر باشند اما موضوع مهم این است که این دسته از مواد می‌توانند سلول‌های سالم را نیز مورد هدف قرار دهند به همین خاطر از این مواد روی پوست قسمتی از بدن که آسیب چندانی به آن وارد نشده است و در جهت کاهش آلودگی استفاده نمی‌کنند.

ماهیت پانسمان آنتی باکتریال یا ضد میکروبی

همانطور که می‌دانید پیشرفت علم پزشکی و درآمیخته شدن آن با فنون جدید بسیار تاثیرگذار است و مواد آنتی‌باکتریال به گونه‌ای طراحی شده‌اند که آسیب کمتری به پوست بدن وارد شود. در همین راستا می‌توان بیان داشت که برخی از پانسمان‌ها تولید شده‌اند که حالت چسبی دارند و دیگر مانند بسیاری از پانسمان‌های قدیمی نیاز به چسب زدن‌های بی رویه نخواهند داشت، همچنین نیاز است که بدانید این دسته از پانسمان‌ها با مواد جدید به تولید رسیده‌اند و درون آن‌ها ترکیبات خاصی به کار رفته است، به طور مثال ترکیباتی مانند کربن فعال، زینک، آلوئه ورا و غیره وجود دارند.

مواد آنتی‌بیوتیک چیست و چه کاربردی در درمان زخم دارد؟

مواد ضدمیکروبی از دسته موادی هستند که در از بین بردن میکروارگانیسم‌ها نقش موثری دارند، این گروه از مواد بسیاری از عامل‌های زنده‌ی روی سطح را از بین می‌برند. گروهی از مواد به نام آنتی‌ سپتیک‌ها وجود دارند که میکروارگانیسم‌های موجود در زخم‌ها را از بین می‌برند.

خواص پانسمان آنتی‌باکتریال شامل چه مواردی می‌باشند؟

  • این مواد در دسترس هستند و می‌توان به راحتی آن‌ها را تهیه کرد.
  • نسبت به مواد آنتی‌بیوتیک بسیار مقرون به صرفه هستند و صرفه‌ی اقتصادی دارند.
  • استفاده از آن‌ها آسان است.
  • ضد حساسیت هستند.
  • سازگار با هر نوع پوست می‌باشند.
  • حالت چسبی دارند و نیاز به چسب زدن‌های بی رویه ندارند.
  • دور از خطراتی مانند مقاومت‌های دارویی هستند.
  • مانع نفوذ مایعات به درون زخم
  • سرعت بخشیدن به روند بهبود و درمان زخم.
  • پیشگیری از ورود هوا به محل زخم و همچنین پیشگیری از بروز عفونت
  • بدون استفاده از نسخه‌ی پزشک قابل تهیه است.

خواص پانسمان آنتی‌باکتریال

مکانیسم عملکرد مواد آنتی‌باکتریال

همانطور که پیش‌تر بیان کردیم نوعی از پانسمان‌ها وجود دارند که به آن پانسمان آنتی باکتریال می‌گویند این پانسمان‌ها به طور مستقیم روی محل زخم قرار می‌گیرند و میکروارگانیسم‌های موجود در زخم را تحت تاثیر قرار می‌دهند. پانسمان‌های آنتی باکتریال روی گروه وسیعی از میکروب‌ها می‌تواند تاثیر گذار باشند.

زخم‌ها به طور معمول دارای میکروارگانیسم‌هایی در درون خود هستند و در برخی موارد این زخم‌ها به راحتی درمان می‌شوند و میکروارگانیسم‌های موجود در آن‌ها موجب بروز عفونت در آن نخواهد شد. در شرایطی که درون زخم‌های فرد میکروارگانیسم‌ها تعادل درمان را بر هم بزنند زخم سخت‌تر درمان می‌شود و روند درمانی و بهبود آن با تاخیر روبه‌رو خواهد شد، حال در اینجا موضوع مهم زمان مناسب مداخله‌ی پزشکی در جهت درمان مناسب و به موقع آن است تا میکروارگانیسم‌ها به طور گسترده رشد نکنند و بافت‌های اطراف را مورد هدف قرار ندهند. در اینجا لازم است بدانید که اگر زخم در زمان مناسب خود اقدام به درمان نشود دچار التهاب‌های شدید می‌شود و عواقب بدتری را برای فرد به همراه می‌آورد.

به طور کلی می‌توان بیان داشت که استفاده از روش‌ها و پانسمان‌های نوین می‌تواند تاثیر بیشتری بر روی زخم‌ها داشته باشند چرا که این گروه از پانسمان‌ها در خود مواد آنتی‌باکتریال دارند که می‌تواند با تحت تاثیر قرار دادن میکروارگانیسم‌های محل زخم نقش بسزایی در روند درمانی آن داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *