حقایقی درباره ی پای دیابتی

پای دیابتی:

دیابت ، که یکی از بیماری های شایع در جامعه است ، می تواند بیش از یک نتیجه در افراد مبتلا داشته باشد. پای دیابتی نامی است که به زخم های ایجاد شده مزمن در پا در مواردی که بیماری یک بیمار دیابتی برای مدت طولانی ادامه یابد یا کنترل سطح قند مشکل شود گفته می شود. در این حالت ممکن است زخم یا عفونت در پا ایجاد شود. اگر درمان خوب نباشد ، ممکن است بیمار جزئی از پا یا کل پای خود را از دست بدهد. قطع پای دیابتی یک نتیجه شایع است. به لطف فناوری در حال توسعه ، روش های درمانی جدید و داروهای جدید ، سطح خون و قند در حال حاضر قابل کنترل تر از قبل هستند ، بنابراین عوارض مرگ ناشی از دیابت حتی کم تر دیده می شود. از هر 5 بیمار دیابتی 1 نفر به دلیل مشکلات پا به متخصص مراجعه می کند. مشکلات پا از هر 10 بیمار دیابتی در 7 بیمار دیده می شود و زخم  پای دیابتی رخ می دهد.

حقایقی درباره ی پای دیابتی

پای دیابتی چیست؟

دیابتی ها به دلیل زخم های پا در طول زندگی خود تحت تأثیر منفی قرار می گیرند. یک مشکل پا که یک فرد عادی آن را تجربه می کند و در مدت کوتاهی از پس آن برمی آید ، مانند فرورفتن ناخن در گوشت ، فرد دیابتی مجبور است در شرایط بسیار سختی زندگی کند. این زخم ها می توانند باعث زخم پای دیابتی شوند. هنگامی که یک بیمار دیابتی علائمی مانند سوزش ، کاهش احساس ، تعریق ، خشکی ، بی حسی یا ترک خوردگی در پا را مشاهده می کند ، باید به نوروپاتی یا واسکولوپاتی  مشکوک شود و باید قبل از تشکیل کامل زخم پای دیابتی به متخصص مراجعه کند. اعصاب پای بیمار به دلیل دیابت از بین می رود یا کاملاً آسیب می بیند. بی حسی در پای بیمار رخ می دهد ، بنابراین احساس از دست می رود ، حتی زخم ها نیز احساس نمی شوند. تغییر شکل در پای بیماران دیابتی رخ می دهد و این اختلالات باعث می شود پای بیمار به راحتی آسیب ببیند. به دلیل نوروپاتی ، پوست پای دیابتی خشک شده و پارگی و ترک ایجاد می شود.

حقایقی درباره ی پای دیابتی

علائم پای دیابتی چیست؟

پای دیابتی بیماری است که با گذشت زمان اتفاق می افتد. از آنجا که در مدت زمان بسیار کمی گسترش نمی یابد در ابتدا درک آن دشوار است . بنابراین ، هنگامی که علائم پای دیابتی احساس یا شروع به مشاهده می شود ، مشورت با یک متخصص مهم است.  کنترل نشدن قندخون بیمار دیابتی برای مدت طولانی باعث تخریب ساختار مویرگ های پای بیمار می شود. وقتی گرفتگی و تنگی در این رگ ها اتفاق می افتد ، خون کافی به عضلات نمی رسد و فرد در هنگام راه رفتن احساس درد در پاهای خود می کند. این دردهای پا با گذشت زمان افزایش می یابد و از راه رفتن فرد دیابتی جلوگیری می کند. شرایط نامناسب بهداشتی نیز باعث زخم پای دیابتی می شود. برای جلوگیری از عفونت پای دیابتی باید به تمیزی توجه کنید.

حقایقی درباره ی پای دیابتیچرا بیماری پای دیابتی رخ می دهد؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث بروز بیماری پای دیابتی می شود. بیماری های عصبی و عروقی باعث ابتلا به بیماری پای دیابتی می شود. دیابت کنترل نشده ، سیگار کشیدن بیمار ، اشتباه در انتخاب کفش ، مشکلات ناخن ، چاقی ، سن بالا و مشکلات بهداشتی از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد بیماری پای دیابتی می شوند.

حقایقی درباره ی پای دیابتی

مراقبت از پای دیابتی چگونه انجام می شود؟

همانطور که در عنوان آمده است ، میکروب ها از طریق زخم و ترک ناشی از خشکی پا در بیماران دیابتی وارد می شوند و به راحتی باعث عفونت جدی در کل پا می شوند. تعریق در پای بیماران نیز به توسعه زخم ها کمک می کند ، بنابراین فرد بیمار باید پاهای خود را به طور منظم با آب ولرم و صابون بشوید ، سپس آنها را خشک کند. برای جلوگیری از ترک ، باید با مشورت متخصص کرم مرطوب کننده را روی پاهایتان بمالید. یکی از مهم ترین قوانینی که باید در مراقبت از پای دیابتی رعایت شود ، خشک نگه داشتن انگشتان پا است. مسئله دیگر مراقبت از ناخن های پا است.

حقایقی درباره ی پای دیابتیانتخاب کفش در درمان پای دیابتی:

بیماران پای دیابتی باید در انتخاب کفش و جوراب بسیار دقت کنند. جوراب ها باید همیشه یکدست ، پشمی یا نخی باشند. جوراب های پای دیابتی هرگز نباید خیلی بزرگ باشند. یکی دیگر از موارد مهم قوانین مراقبت از پای دیابتی ،  عوض کردن هر روز جوراب ها است. جوراب های پای دیابتی باید با مواد شوینده تمیز کننده که مواد شیمیایی زیادی ندارند و بدن را تحریک نمی کنند شسته شوند.

هنگام انتخاب کفش همیشه باید از کفش های نوک تیز،  کفش پاشنه بلند و دمپایی لا انگشتی خودداری کرد. کفش پای دیابتی مناسب اندازه پا باید ترجیح داده شود. کفش های کوچک یا بزرگ به پا آسیب می رسانند. از کفش های پلاستیکی خودداری شود و کفش های ساخته شده از چرم یا پارچه نرم خریداری شود.

حقایقی درباره ی پای دیابتیچه چیزی برای پای دیابتی مفید است؟

اول از همه ، باید سعی شود سطح قند خون را به منظور تقویت گردش خون به حد نرمال رساند. برای افزایش گردش خون باید تمرینات مچ پا انجام شود. اگر از خود می پرسید که چه چیزی برای پای دیابتی مفید است ، مهم ترین نکته این است که سطح خون را در حد طبیعی نگه دارید. به این ترتیب ، خطر پیشرفت بیماری پای دیابتی کاهش می یابد.

Source: www.dralpercelik.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *