یکی از اتفاقاتی که چه به صورت خودآگاه و چه به صورت ناخودآگاه برای هر فرد در طول دوران زندگی پیش خواهد آمد، ایجاد زخم های گوناگون در بدن است که می توان گفت اجتناب ناپذیر است و نمی توان کسی را پیدا کرد که زخمی را تجربه نکرده باشد و درد و رنج آن را تحمل نکرده باشد. درد و رنجی که ممکن است کوتاه و گذرا و یا بلند مدت و طولانی باشد.

گاه این زخم ها بر اثر یک حادثه، تصادف در محل کار، خیابان، منزل و یا … ایجاد می شود و گاه ممکن است این زخم و جراحت حاصل قرار گرفتن در اتاق عمل و ایجاد یک جراحت خودآگاه می باشد که برای سلامتی و بهبود بیمار، مهم و اساسی به نظر می رسد. گاهی نیز زخم در اثر اختلال در جریان خون سطحی و فشار مداوم بر نقاط خاصی از بدن، پدید آید. (زخم بستر)

اما در همه ی این جراحت ها یک نکته ی مشترک وجود دارد و آن وجود زخم و روند بهبود آن است. وجود باکتری ها و قارچ های موجود در موضع زخم، مانعی برای بهبود سریع و مناسب زخم ها می شود. در بعضی از موارد نیز همین آلودگی ها باعث عفونت های شدید و بروز مشکلات عدیده می گردد و پزشکان مجبور به تجویز انواع آنتی بیوتیک ها می شوند. 

 

 

برای جلوگیری از این مشکل، اولین راهی که تجویز می شود تعویض مستمر پاسمان است تا ترشحات از زخم دور شده و روند بهبود سریع تر انجام شود و گاه علاوه بر تعویض پانسمان، آنتی بیوتیک نیز تجویز می شود.

اما مشکلی که در این نوع از درمان وجود دارد زحمت تعویض و مشکلات فرد در این زمینه است که گاهی  بدلایل مختلف نمی توان پانسمان را به موقع تعویض کرد و این خود منبعی برای آلودگی و ازدیاد بیماری می شود.

از سوی دیگر تجویز مستمر آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد سازگاری و مقاومت باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها می شود و مشکلات بیشتری ایجاد می کند.

سوربکت، یک راه متفاوت و موثر:

به این منظور تکنولوژی جدید سوربکت (پانسمان جراحی سوربکت) که یک پانسمان ضدعفونی شده با قابلیت جذب ترشحات زخم، باکتری ها و قارچ ها است، طراحی و تولید شد.

 این پانسمان از یک لایه سبز رنگ که در برخورد مستقیم با زخم قرار دارد و یک پد جاذب ترشحات زخم همراه با یک لایه شفاف چسب دار از جنس اکریلیک تشکیل شده است. پانسمان جراحی سوربکت ترشحات زخم را جذب و در خود حفظ می کند و محیطی مناسب برای بهبود زخم فراهم می کند. نیمه تراوا بودن لایه شفاف باعث نگهداری در برابر آلودگی خارجی و تبخیر مایع اضافی می شود.

 برخی ویژگیهای پانسمان جراحی سوربکت  SORBACT surgical Dressing

پانسمان های جراحی آنتی باکتریال سوربکت نه تنها بر کاهش ریسک عفونت زخم جراحی ، بلکه به علت داشتن یک لایه غشا نیمه تراوا (film) که کارآیی شبیه اپیدرم دارد، فرآیند بهبود زخم جراحی را سرعت می بخشند.

این پانسمان تا سه روز قادر است بر روی زخم جراحی باقی بماند. در زخم های باز بعنوان پانسمان ثانویه بروی ژل قرار میگیرد. در زخم های درجه ۲ وسطحی خشک و کم ترشح بصورت مستقیم بر روی زخم کارآمد است.

همچنین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. باعث التیام سریع زخم شود.
  2. در پیشگیری از عفونت زخم بدون هیچ محدودیتی کاربرد دارد.
  3. هیچ نوع ماده فعال شیمیایی و دارویی را وارد زخم نمی کند.
  4. در نوزادان قابل استفاده است.
  5. استفاده از آن در زنان باردار و شیرده نیز محدودیتی ندارد.

 از دیگر ویژگی ها و امتیازات پانسمان جراحی سوربکت

  • دارای تنوع سایز
  • دارای لایه سبز ضد میکروب
  • قابلیت ضد آب
  • جذب فوق العاده
  • به راحتی فیکس شده و انعطاف پذیر است

پاسمان گاز نواری SORBACT Ribbon gauze

کلیه محصولات سوربکت در درمان عفونت های باکتریایی و قارچی مورد استفاده قرار میگیرند

پانسمان گاز نواری اطراف پین های اکسترنال، داخل فیستول ها و حفره ها و اطراف کتتر ها به کار می روند.

جنس گاز نواری از کتان است و با وصل به بافت های نکروتیک عمل دبریدمان را انجام می دهد.

عفونت های قارچی یکی از مهم ترین معضلات در زخم های مزمن هستند. برای پیشگیری از عفونت قارچی می توانید از این گاز استفاده کنید. پانسمان ریبون گاز سوربکت در اندازه متفاوتی عرضه شده که از کوچکترین سایز آن برای درمان قارچ انگشتان پا استفاده می شود.

زخم های مزمن در معرض خطر عفونت قارچی شامل انواع زخم بستر، زخم های جراحی درمان نشده، زخم های عروقی و زخم دیابت هستند.

ویژگی های پانسمان ژل سوربکت

برای درمان زخم های خشک یا کم ترشح از پانسمان ژل سوربکت استفاده می شود. 

پانسمان ژل سوربکت، محیط زخم را آب رسانی می کند و علاوه بر این  برای دبریدمان اتولیتیک استفاده می شود ( با استفاده از محیطی که پانسمان های مدرن و هیدروژل در محیط زخم ایجاد می کنند، بافت نکروز و مرده از محیط زخم جدا می شود تا فرآیند بهبود و بازسازی بافت سالم با سرعت بیشتری انجام شود. به این عمل دبریدمان اتولیتیک گفته می شود )

وجود این ویژگی ها و استفاده ی سهل و راحت از این محصول پرکاربرد باعث شده تا افراد و همچنین مراکز درمانی و بیمارستان ها، جهت کنترل بهداشت و مراقبت از زخم های جراحی، استفاده ی روزافزونی ازاین محصول داشته باشند.

همچنین تذکر این نکته حائز اهمیت است که در انواع پانسمان های دیگر، زمان تعویض پانسمان و نبود افراد آشنا و کاربلد گاه خود بر مشکلات بیمار می افزاید و او را با عفونت های ناشی از پانسمان نامناسب روبرو می کند، مطلبی که می توان گفت در این نوع از پانسمان منتفی بوده و درصدی نزدیک به صفر دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *