تشخیص زخم بستر

زخم بستر

متأسفانه یکی از شایع‌ترین زخم‌هایی که در میان سالمندان ازکارافتاده مشاهده می‌شود، زخم بستر است. البته این زخم‌ها تنها در میان سالمندان رواج ندارند و باید نام اشتباه زخم بستر را از روی آن برداشت. گاهی در افرادی که در کما هستند و یا روی ویلچر نشسته‌اند، دیده می‌شود. بااین‌حال، زخم بستر در میان سالمندان ازکارافتاده شایع‌تر است. اگر زخم بستر در همان مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، به‌سرعت درمان می‌شود. ازاین‌رو آگاهی به علائم زخم بستر و نحوه ایجاد آن، نقش مهمی در سلامت افراد بی تحرک دارد.

دلیل ایجاد زخم بستر

تا مدت‌ها، گمان می‌رفت که دلیل ایجاد زخم بستر، مقابله پوست و بستر باشد اما باکمی تحقیق بر نقاطی که بیشتر گرفتار زخم بستر می‌شوند، می‌توان فهمید، استخوان نقش مهمی در ابتلا به این زخم‌ها دارد. درواقع فشار استخوان بر روی بافت، باعث ایجاد زخم بستر می‌شود. مناطقی که به استخوان نزدیک‌ترند، تحت فشار بستر قرار می‌گیرند و خود را با قرمزی نشان می‌دهند. بدین ترتیب، در نواحی دارای چربی، چنین زخم‌هایی کمتر دیده می‌شود. افرادی که به‌تازگی ناتوان شده‌اند، مدام در استرس ابتلا به این زخم‌ها هستند. گاهی اوقات ساده‌ترین زخم‌ها را به‌عنوان زخم بستر شناسایی می‌کنند در صورتی که علائم زخم بستر متفاوت است. نمی‌گوییم هر زخمی را جدی نگیرید اما بهتر است برای تشخیص زخم بستر، اطلاعات خود را به‌روز کنید.

 
یکی از شایع‌ترین زخم‌هایی که در میان سالمندان ازکارافتاده مشاهده می‌شود، زخم بستر است.

علائم زخم بستر را بشناسید

هر چه زودتر این علائم را تشخیص دهید، زودتر زخم بستر را درمان می‌کنید. مرحله اول زخم بستر، خفیف‌ترین مرحله است که تنها با درد و سوزش همراه است اما اگر در این مرحله زخم بستر تشخیص داده نشود، مراحل دیگر که بسیار خطرناک‌اند، ایجاد می‌شوند.

تغییر رنگ پوست

اولین نشانه زخم بستر، تغییر در رنگ پوست است. نقاطی را که قرمزتر از سایر نقاط بدن هستند و پیش از این تحت فشار بوده‌اند، را در نظر بگیرید. اگر با گذشت چند ساعت و کاهش فشار در آن ناحیه، همچنان قرمزی مشاهده شد، امکان ایجاد زخم بستر وجود خواهد داشت. راه دیگر تشخیص این زخم‌ها، فشار بر روی ناحیه قرمز رنگ است. در صورتی که با فشار در این ناحیه، همچنان قرمزی پابرجا بود و سفید نشد، باید نگران وجود زخم بستر باشید.

ورم در ناحیه تحت فشار

افراد بی تحرک باید مرتباً بررسی شوند تا در صورتی که دچار ورم در ناحیه‌ای شده باشند، احتمال ابتلا به زخم‌های بستر، سریعاً مشخص شود. ورم در برخی نقاط بدن، نشانه اولیه وجود زخم بستر خواهد بود. این ناحیه معمولاً دردناک و سفت‌تر از نواحی دیگر هستند و درد آن‌ها کاملاً احساس می‌شود.

دمای پوست

ازآنجایی‌که زخم‌های ابتدایی بستر، ورم‌کرده و همراه با قرمزی هستند، دمای این نقاط معمولاً متفاوت با سایر نقاط است. بااین‌حال پوست بدن را به‌طور مرتب بررسی کنید و در صورتی که پوست بدن، در نقاطی گرم‌تر و سردتر از بقیه نقاط بود، احتمال ایجاد زخم بستر را در نظر بگیرید.

فرورفتگی پوست و ایجاد زخم

اگر در بخشی از پوست، فرورفتگی همراه با زخم‌های کوچک قرمز یا صورتی‌رنگ مشاهده کردید، شک نکنید که فرد به زخم بستر مرحله دوم دچار شده است. گاهی در این زخم‌ها، تاول هم دیده می‌شود. سعی نکنید این زخم‌ها را خوددرمانی کنید و برای درمان آن‌ها فوراً به پزشک مراجعه کنید.

عفونت و چرک

از پوست‌های ورم‌کرده، گاهی اوقات مایعاتی همچون چرک تخلیه می‌شوند. این درجه از زخم بستر، پیشرفته‌تر از مراحل اولیه است و معمولاً با دارو و پانسمان‌های ویژه درمان می‌شوند.

زخم‌های بستر خطرناک

مراحل سوم و چهارم زخم بستر، بسیار خطرناک‌اند و تنها با مشاهده بافت، می‌توان آن را تشخیص داد. در این مراحل علاوه بر پوست حتی استخوان‌ها هم درگیر می‌شوند و بخشی از بافت تخلیه می‌شود. بافت‌های مرده همراه با چرک و عفونت هستند و به‌سرعت گسترش می‌یابند. تشخیص سریع زخم‌های بستر کار مهمی است چراکه از تبدیل‌شدن زخم‌های ساده اولیه به زخم‌های خطرناک پیشگیری می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *