درمان زخم باز

هدف اصلی درمان زخم ، از بین بردن اختلال یکپارچگی پوست به هر دلیلی مانند ضربه یا جراحی است. زخم زمانی اتفاق می افتد که یکپارچگی پوست به هر دلیلی مانند ضربه یا جراحی مختل شود.

زخم را می توان با کمک بخیه ، با پانسمان و یا با انتقال بافت به ناحیه زخم با روش های مختلف بست. 

صرف نظر از دلیل ، زخم با هر روشی که بسته شود ، روند ترمیم در ناحیه زخم آغاز می شود.

2-1 سال طول می کشد تا جای زخم به شکل نهایی خود درآید ، با گذشت زمان جای زخم به رنگ پوست تبدیل می شود ، سختی ایجاد شده در ابتدا نرم می شود و ظاهر منظم تری دارد ، اما خوب یا بد ممکن است جای زخم باقی بماند.

درمان زخم باز

به همین دلیل ، هنگامی که اسکار ایجاد می شود ، باید دانست که با گذشت زمان جای زخم تغییر کرده و باید صبور بود. در دوره انتظار زخم ها ، مفید است که تحت کنترل متخصص باشید. اصلاح جای زخم یک مسئله بسیار مهم در جراحی زیبایی است. از روش های مختلفی می توان برای زیبایی ظاهری بیشتر استفاده کرد.
همانطور که در زیر توضیح داده خواهد شد ، عوامل زیادی در تشکیل و درمان اسکار نقش دارند.

مشکلات مربوط به اسکار:

* ممکن است رنگ اسکار با رنگ پوست سالم اطراف متفاوت باشد.

* در حالی که زخم در ابتدا یک خط نازک است ، ممکن است با گذشت زمان جای زخم گسترش یابد.

* ممکن است جای زخم در امتداد خط برش و علائم بخیه در اطراف آن مشهود باشد.

* ناحیه زخم ممکن است ، صورتی- کبود ، سفت ، خارش دار و حتی دردناک باشد.

* در حالی که در ابتدا یک زخم کوچک است ، می تواند متورم شده و به سمت بافت اطراف حرکت کند.

* می تواند خطوط طبیعی در مناطقی مانند لب ها ، پره بینی ، گوش ها ، پلک ها ، بازوها ، کف دست ها را مختل کرده و حرکات مفصلی را محدود کند.

عواملی که در شکل گیری اسکار نقش دارند:

مکانیسم آسیب:

در تشکیل زخم میزان آسیب سلول ها بسیار مهم است. در طی برش ایجاد شده توسط جراح با استفاده از چاقوی جراحی ، سلول ها حداقل تحت تأثیر قرار می گیرند. ترمیم زخم در شرایط ایده آل تری صورت می گیرد.

از طرف دیگر ، در مرحله بهبود زخم ، واکنش التهابی و بافت همبند بیشتری اتفاق می افتد ، زیرا بافت ها در تصادف رانندگی یا آسیب با سلاح گرم به روش غیرقابل کنترل خرد و تخریب می شوند.

یک زخم به صورت بریدگی و پارگی به همان ترتیب اسکار باقی نمی گذارد.

ماهیت ، محل قرارگیری و جهت زخم:

یک زخم ، که در شرایط تمیز ایجاد می شود و فقط بافت پوست را تحت تأثیر قرار می دهد با زخمی در خاک و غبار باقی می ماند و صدماتی ایجاد می کند که بر بافت های زیرپوستی و همچنین پوست تأثیر می گذارد اسکار مختلفی بر جای می گذارد.

گردش خون و ترمیم بافت در افراد با له شدگی بافت یا از بین رفتن بافت در مناطق وسیع بسیار دشوارتر است.

زخم ها به طور یکسان در تمام قسمت های بدن انسان بهبود نمی یابند. در حالی که هیچ  اسکار مشخصی روی پوست نازک و شل پلک وجود ندارد ، اما در بعضی قسمت ها مانندگردن و شانه جای زخم برجسته تر است. 

همراهی عفونت:

اگر در نواحی آسیب دیده التهاب وجود داشته باشد ، ممکن است واکنش بافتی ، سنتز بافت پیوندی بیشتر و جای زخم بیشتر باشد.

سن بیمار:

به طور کلی ، سلول های بافت همبند کودکان فعالیت بیشتری دارند ، پوست تنش بیشتری دارد و زخم ها بیشتراسکار ایجاد می کند. اما در افراد مسن برعکس است.

درمان زخم باز

وضعیت سلامت عمومی افراد:

مشکلات ترمیم زخم بیشتر در افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند برخی بیماری های بافتی کلاژن (سرطان ، رادیوتراپی ، دیابت ، کمبود تغذیه ، نارسایی کلیه) دیده می شود که محیط لازم برای ترمیم زخم های طبیعی را ندارند.

سیگار:

سیگار کشیدن گردش خون در وریدهای منطقه زخم را کاهش می دهد و بر بهبود زخم ها تأثیر منفی می گذارد.

فاکتورهای محیطی:

اشعه خورشید و سایر منابع ماورا بنفش باعث افزایش رنگدانه ها و تغییر رنگ در ناحیه زخم می شوند. در طی روند ترمیم زخم ، به ویژه در ماه های اول ، محافظت در برابر آفتاب بسیار مهم است. ناحیه زخم نیز باید با پوشیدن لباس و ضد آفتاب در برابر آفتاب محافظت شود.

بسیاری از عواملی که در اینجا نمی توانیم به آنها اشاره کنیم در ترمیم زخم و کیفیت جای زخمی که ایجاد می شود تأثیر دارند. به همین دلیل ، هنگامی که جای زخم بدی مشاهده می شود ، باید به خوبی دلایل آن را در نظر گرفت و فقط متخصص یا مواد استفاده شده هیچ گونه مسئولیتی را بر عهده ندارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *