تاول‌های دیابتی به طور خودبخودی ایجاد می‌شوند و معمولا بدون درد هستند. میزان ابتلا به این تاول‌ها در مردان دیابتی دو برابر زنان دیابتی است.

تاول‌های دیابتی 

به طور معمول تاول‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که اصطکاک میان پوست و جسم خارجی ایجاد شود. تاول‌های دیابتی از جمله مواردی است که اغلب در بیماران مبتلا به دیابت دیده می‌شود. افراد دیابتی بیشتر از سایرین احتمال ابتلا به مشکلات پوستی را دارند و باید مراقب این موضوع باشند. گاهی اوقات تاول‌های دیابتی خود به خود در این بیماران به وجود می آید اما اغلب این تاول‌ها، در ناحیه پا و بین انگشتان پا ایجاد می‌شوند. درمان و مراقبت از تاول‌های دیابتی کار مهمی است چرا که در صورت عدم پیگیری این تاول‌ها به زخم پای دیابتی تبدیل می‌شوند که درمان آن‌ها، کار به نسبت دشوارتری خواهد بود.

تاول‌های دیابتی چگونه اند و در چه کسانی ایجاد می‌شوند؟

تاول‌های دیابتی به طور خودبخودی ایجاد می‌شوند و معمولا بدون درد هستند. میزان ابتلا به این تاول‌ها در مردان دیابتی دو برابر زنان دیابتی است. اکثر افرادی که دچار تاول‌های دیابتی می‌شوند، بیمارانی هستند که پیش از این، به نفروپاتی و نوروپاتی دیابتی که نوعی آسیب به بافت های کلیوی و اختلال عصبی است، مبتلا شده اند.

 
تاول‌های دیابتی به طور خودبخودی ایجاد می‌شوند و معمولا بدون درد هستند. میزان ابتلا به این تاول‌ها در مردان دیابتی دو برابر زنان دیابتی است.

تاول‌های دیابتی چگونه درمان می‌شوند؟

  1. اولین و مهمترین راه حل برای درمان تاول‌های دیابتی، کنترل قند خون است. افراد دیابتی که قند خونشان نوسانات شدیدی دارد، بیشتر دچار تاول‌ها و زخم های دیابتی می‌شوند. برای این کار باید در تغذیه، نکاتی را رعایت کنید و استفاده به موقع از دارو را فراموش نکنید. حتما زیر نظر پزشک باشید و از وی بخواهید با انجام آزمایشات قند خون، بهترین میزان دارو را به شما تجویز کند.
  2. این تاول‌ها معمولا در ناحیه پا هستند و کمتر در قسمت های دیگر بدن دیده می‌شوند. مدت زمان بهبود این تاول‌ها به طور میانگین بین دو تا پنج هفته است. اگر تاول کوچک باشد، سریعتر درمان می‌شود اما اگر تاول دیابتی گسترده باشد، باید مایع آن توسط متخصص تخلیه گردد و همچنین یک پوشش مناسب روی تاول قرار گیرد. استفاده از پانسمان‌های مناسب، محیطی تمیز و بدون باکتری ایجاد می‌کند و بهبود زخم ها را تسریع می بخشد. بعد از خروج مایع تاول، حتما باید از پانسمان استفاده کرد. برای این کار باید در خانه طبق گفته پزشک، پانسمان خود را تعویض کنید. پانسمانهای نوین سوربکت در این موارد بسیار مناسب و کاربردی هستند.
  3. کرم های آنتی بیوتیک معمولا برای تاول‌های دیابتی استفاده می‌شود. این کرم ها تاثیر فراوانی در عدم تشکیل عفونت دارند. اگر تاول‌های دیابتی گسترده باشند، پزشک برای درمان آن‌ها، این کرم ها را تجویز می‌کند.
  4. گاهی اوقات تاول‌های دیابتی با خارش همراه هستند. اگر خارش داشتید، به پزشک بگویید تا کرم های استروئیدی به شما تجویز کند.

تاول‌های دیابتی خطرناک را بشناسید.

شاید برای شما هم سوال باشد که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم و کدام تاول‌های دیابتی خطرناک ترند؟ افرادی که سابقه نوروپاتی و نفروپاتی دارند، باید به طور مداوم وضعیت پوستی خود را بررسی کنند و اگر هرگونه ضایعه پوستی و علائمی دیدند، تحت نظر پزشک قرار گیرند. برای درمان تاول‌های دیابتی کوچک، درمان‌های خانگی کافی است اما اگر این تاول‌ها خطر عفونت ثانویه داشته باشند، باید به پزشک مراجعه کرد. در شرایطی که اطراف تاول ورم کرده باشد و تاول بافت های اطراف را درگیر کرده باشد، معمولا درد در ناحیه اطراف تاول احساس می‌شود. قرمزی اطراف تاول و دمای بالای آن، یکی دیگر از نشانه های تاول‌های دیابتی خطرناک است. معمولا این تاول‌ها، منجر به تب بالا در بیمار خواهد شد و باید برای درمان آن‌ها فورا به پزشک مراجعه کرد.

چگونه از تاول‌های دیابتی پیشگیری کنیم؟

ازآنجایی‌که این تاول‌ها بیشتر در ناحیه پا ایجاد می‌شوند، بهتر است از کفش‌های مناسب و راحت استفاده کنید تا کمترین سایش میان پوست پا و کفش ایجاد شود. کفش‌های تنگ، در پاهای سالم هم ایجاد تاول می‌کند و اگر بیماران دیابتی از آن‌ها استفاده کنند، شک نکنید که تاول‌های دیابتی بزرگ‌تری در پاهایشان ایجاد می‌شود. بیماران دیابتی باید از جوراب‌های نخی، استفاده کنند و مصرف کرم ضد آفتاب، در قسمت‌هایی که در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، الزامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *