تاثیر مکمل بر درمان زخم

اکثر افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار و یا چند بار زخم را تجربه کرده اند و در نواحی مختلف بدن خود به دلایل مختلف شاهد ایجاد زخم بوده اند. طبیعی است که زخم هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ سلامتی به خصوص سلامت پوستی موضوعی ناخوشایند است. بنابراین افراد همواره به دنبال این هستند که زخم ها هر چه سریع تر ترمیم شوند و ناحیه مورد نظر بهبود پیدا کند. از این طریق سلامتی و ظاهر مطلوب دوباره به ناحیه مورد نظر برگردد. اما این سوال مطرح است که مکمل ها بر روند درمان زخم چه تاثیری خواهند گذاشت. اگر علاقه مند به آگاهی بیشتر راجع به تاثیر مکمل بر درمان زخم هستید تا انتهای این مقاله همراه شوید.

تاثیر مکمل بر درمان زخم

افزایش سرعت بهبود زخم با مکمل

درست است که امکان بهبود و تسکین اکثر زخم ها با گذشت زمان امکان پذیر است؛ با این وجود نتایج یک مطالعه ای که به تازگی انجام شده، نشان می دهد که تاثیر مکمل بر درمان زخم را نمی توان انکار کرد و مصرف مکمل روند التیام زخم ها را حدود بیست درصد سرعت می بخشد. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که مکمل دارای مواد مغذی آنتی اکسیدانی است و آنتی اکسیدان از چهار ماده مناسب برای پوست برخوردار است.

این موضوع که مکمل ها می توانند روند بهبود زخم ها را سریع تر کنند شامل زخم هایی که در نتیجه انجام تکنیک های زیبایی و روش های جراحی پلاستیک ایجاد شده اند هم می شود. در واقع مکمل ها بر این زخم ها هم تاثیر مطلوبی دارند. جراحان پلاستیک معتبر و مطرح در جهان هم به این نکته دست یافته اند و تاکید کرده اند که اگر درمان زخم با مکمل ها صورت بگیرد، کاهش هزینه ها برای التیام سریع زخم و بازسازی بافت را در پی خواهد داشت، علاوه بر آن بازگشت سریع تر به فعالیت های روزانه امکان پذیر خواهد بود.

در مطالعه ای که در مورد بهبود زخم و ترمیم بافت انجام شده است، به اثر یک مکمل جدید با نام اینفلامنز (InflammEnz) دست پیدا کرده اند که باید با تجویز پزشک مصرف شود. طی این مطالعه، 26 بیمار که دارای زخم های گوناگون بودند، در نظر گرفته شدند. این بیماران هر روز به مصرف مکمل خوراکی یا دارویی مصر پرداختند. نتایج نشان داد افرادی که از این مکمل استفاده می کردند روند بهبودی آنها 17 درصد افزایش پیدا کرد و همچنین قرمزی و ورم در ناحیه زخم کمتر شده بود.

تاثیر مکمل بر درمان زخم 

تاثیر مکمل بر درمان زخم چیست؟

مکمل اینفلامنز  (InflammEnz) محصولی گیاهی است که در مواد مغذی و آنزیم های گوناگون فراوانی در آن یافت می شود. اما چهار عنصر وجود دارد که به نظر می رسد نقشی مهم تر نسبت به سایر ماده های مغذی در سرعت بخشیدن به التیام زخم و ترمیم بافت اطراف آن دارند. به عبارت بهتر اگر این چهار مورد در مکملی وجود داشته باشند نقش مکمل را پررنگ می کنند. این چهار مورد که در مطالعات بیان شده اند و تاثیر مکمل بر درمان زخم را تایید می کنند، عبارتند از :

1) ویتامین C:

نام دیگر ویتامین  Cمی تواند اسید اسکوربیک باشد. سنتز کلاژن این ویتامین را نیاز دارد. علاوه بر آن این ویتامین را می توان نوعی آنتی اکسیدان دانست که اثرگذاری بسیاری دارد و حفظ سلول ها را در مقابل صدمه رادیکال های آزاد انجام می دهد. مطالعات مختلفی نشان دهنده این است که ویتامین C سبب می شود مراحل بهبودی زخم ها با سرعت بیشتری طی شوند.

تاثیر مکمل بر درمان زخم

2) بروملین:

این ماده نوعی آنزیم است که با التهاب مقابله می کند. این آنزیم را می توان در ساقه گیاه آناناس پیدا کرد. این آنزیم کمک می کند تورمی که در ماهیچه ها و بافت های پیرامون زخم وجود دارد کمتر شود؛ نیاز به این کاربرد بروملین در زخم های ایجاد شده در اثر جراحی بیشتر احساس می شود.

تاثیر مکمل بر درمان زخم

3) روتین:

روتین ماده ای مغذی است که نقش محافظت از عروق خونی و پیشگیری از کبود شدن را انجام می دهد. روتین که در غذاهای گیاهی یافت می شود می تواند سبب افزایش تاثیر ویتامین C در بدن شود.

4) عصاره هسته انگور:

یکی از مکمل های پرطرفدار و محبوب، عصاره هسته انگور است. این ماده می تواند به تشکیل عروق خونی جدید کمک کند و وارد شدن ویتامین C به سلول ها را آسان تر کند. علاوه بر آن با تقویت عملکرد غشای سلولی مانع از تشکیل زخم در بافت می شود.

البته باید مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا بتوان این محصول را به جراحان پلاستیک و بیمارانشان معرفی کرد. اما این امید وجود دارد که مطالعات، تاثیر مثبت این محصول را تایید کند. پس از آن باید تعیین شود که کدام یکی از چهار عنصر معرفی شده، اثر بیشتری برای بهبود زخم و افزایش سرعت آن دارد؛ به این منظور این چهار عنصر باید به صورت جداگانه بررسی و ارزیابی شوند و نقش هر یک بر میزان افزایش سرعت بهبود زخم مشخص شود. این نکته نیز باید بررسی شود که این چهار عنصر به تنهایی اثر مثبتی دارند و یا ترکیب آنها در کنار هم می تواند در دست یابی به نتیجه دلخواه کمک کننده باشد.

تاثیر مکمل بر درمان زخم

نظرات پزشکان

دو پزشک متخصص که عضو انجمن پزشکان آمریکا هستند، یافته های حاصل از تاثیر مکمل بر درمان زخم را ملاحظه کردند و تایید کردند که این مواد می توانند در درمان زخم موثر واقع شوند.

یک پزشک متخصص که در زمینه جراحی پلاستیک در آمریکا فعالیت می کند اعتقاد دارد که افراد پس از انجام تکنیک های زیبایی و عمل های جراحی زیبایی جهت بهبود سریع تر باید ویتامین   C   مصرف کنند؛ زیرا شواهد به این پزشک ثابت کرده است که تاثیر این ویتامین بر زخم های باز می تواند به تسکین زودتر زخم ها کمک کند.

میزان ویتامین C موجود در مکمل  اینفلامنز (InflammEnz)

یک جراح عمومی که در آمریکا فعالیت می کند و یک بار به عنوان پزشک تیم بوکس المپیک آمریکا انتخاب شده است بر اساس تجربیات خود پیشنهاد کرده است که قبل از مبارزه نباید بوکسورها از ویتامین C استفاده کنند، زیرا امکان رقیق شدن خون را مانند آسپیرین به وجود می آورد.

همچنین توصیه این پزشک متخصص این بوده است که این ویتامین در زمانی استفاده شود که پوست و بافت پیرامون آن، صدمه و لطمه ای دیده باشد؛ چرا که در این صورت، این ویتامین، تولید کلاژن می کند. استفاده از این ویتامین بعد از عمل جراحی نیز توسط همین پزشک متخصص پیشنهاد می شود.

تاثیر مکمل بر درمان زخم

این پزشک متخصص درباره عصاره هسته انگور نیز به بیماران خود توصیه کرده است؛ زیرا عصاره هسته انگور هم می تواند در مورد زخم هایی که افراد به دلایل مختلف با آن مواجه شده  اند موثر باشد. این زخم ها شاید در اثر ضربه دیدن در تمرینات ورزشی بوکس باشد و یا شاید هم در نتیجه اجرای تکنیک های زیبایی و جراحی پلاستیک ایجاد شده باشند. عصاره هسته انگور قابلیت این را دارد که تسریع فرآیند درمان این زخم ها را فراهم کند.

پزشک متخصص دیگری راجع به بروملین توضیح داده است؛ این پزشک اظهار داشته است که این روش مکمل که بهتر است پس از انجام تکنیک ها و عمل های زیبایی استفاده شود، مدت زمانی در حال انجام و به کارگیری است. در نهایت نظر پزشک متخصص این بوده است که نتیجه حاصل از استفاده بروملین رضایت بخش بوده است و می توان گفت که ماده بروملین اثرگذاری مطلوبی بر تسریع مراحل التیام زخم ها دارد.

سخن آخر

زخم ها همواره به دلایل مختلف ممکن است در بدن و صورت افراد به وجود بیایند. زخم های ایجاد شده در نتیجه اجرای تکنیک زیبایی، آسیب دیدن طی انجام ورزش های سنگین مثل بوکس و سایر موارد مشابه در دسته این دلایل قرار می گیرند. زخم ها ظاهری ناخوشایند دارند و افراد در جستجوی راهی برای برطرف کردن زخم ها هستند. ممکن است زخم ها با گذشت زمان رفع شوند و نیازی به اقدام خاصی نباشد. اما بهتر است که زخم ها زودتر التیام پیدا کنند تا ضمن بازگرداندن ظاهری مطلوب به پوست و بافت اطراف آن، رد پایی کمتری از خود بر جای بگذارند. این مقاله به همین موضوع پرداخته است و یکی از شیوه های تسریع فرآیند درمان و بهبود زخم ها را ارائه داده است. این روش راجع به تاثیر مکمل بر درمان زخم است. یک مکمل در محتوای این مقاله معرفی شده است. چهار عنصری که بر درمان زخم اثر دارند هم به صورت جداگانه بررسی شده اند. در پایان نیز نظرات و اظهارات پزشکان در این حیطه مطرح شده است.

Source: www.webmd.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *