تاثیر مواد غذایی بر کنترل و درمان دیابت

تاثیر مواد غذایی بر کنترل و درمان دیابت


در روند درمان بیماری دیابت افراد مبتلا علاوه بر استفاده از داروهای تجویز شده و همچنین تزریق انسولین باید یک سبک زندگی مناسبی را برای خود اتخاذ کنند و نسبت به مواد غذایی مصرفی دقت کافی را به کار ببندند. از آن‌جایی که مواد غذایی تاثیر بسیار چشمگیری در روند سلامت فرد دارد ممکن است فکر کنید که چه نوع غذاهایی برای بیماران دیابتی ممنوع است؟ یا چه نوع مواد غذایی برای افراد دیابتی بدون ضرر خواهد بود؟ در ادامه به بررسی‌های دقیق‌تری در این باره خواهیم پرداخت.

علت اهمیت مواد غذایی در زندگی افراد دیابتی

منظور از رژیم غذایی سالم در زندگی افراد مبتلا به دیابت قطع و ممنوعیت همه‌ی مواد غذایی و خوردن فقط برخی از غذاها نیست، بلکه هدف این است با رعایت اصول آن رژیم غذایی را اتخاذ کنید که حاوی مقادیر کافی از ویتامین‌ها و مواد مغذی باشد و در مقابل میزان چربی و کالری آن در حداقل ممکن در نظر گرفته شود.

افرادی که مبتلا به دیابت هستند و یا حتی کسانی که در معرض ابتلا قرار دارند لازم است درباره‌ی سبک زندگی خود با دقت بیشتری عمل کنند و این سبک باید به گونه‌ای باشد که میزان قند خون فرد در حد نرمال باقی بماند و همچنین وزن شخص بیش از حد زیاد و یا بیش از حد پایین نباشد. در نظر داشتن میزان طبیعی و نرمال قند خون یکی از فاکتور‌های بسیار مهم در این زمینه می‌باشد چرا که اگر قند خون در وضعیت غیر قابل کنترلی قرار داشته باشد می‌تواند هایپرگلاسمی را به همراه داشته باشد و حتی در صورت پیشروی بیش از حد سبب بروز مشکلات جدی در اندام‌های بدن از قبیل قلب، کلیه، اعصاب و عروق خونی شود.

تاثیر مواد غذایی بر کنترل و درمان دیابت
تاثیر مواد غذایی بر کنترل و درمان دیابت

حال در اینجا لازم است در نظر داشته باشید که شما تنها با اتخاذ یک رژیم غذایی سالم می‌توانید بسیاری از خطرهای احتمالی را از بین ببرید و سالم زندگی کنید. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر از سایر افراد نیازمند دقت به وزن خود هستند و رسیدن به این هدف با در نظر گرفتن یک رژیم غذایی مناسب هدفی دور از انتظار نخواهد بود.

نکات مهم و کلیدی درباره‌ی رژیم دیابتی

در نظر گرفتن زمان و نوع وعده‌های غذایی به طور ویژه‌ای به عوامل مختلف بستگی دارد که از جمله‌ی این عوامل می‌توان به جنسیت، سن، میزان فعالیت‌های روزانه‌ی فرد و در نظر گرفتن وزن شخص بستگی دارد.

باید آگاه باشید که هیچ نوع رژیمی وجود ندارد که بتواند به طور همزمان برای همه‌ی انواع بیماران دیابتی صدق کند، بلکه رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با دیابت نوع 2 متفاوت است و این را می‌توانید تحت نظر پزشک تعیین کنید و به اطلاعات جامع‌تری دست یابید.

بر اساس مشاهدات این طور به نظر می‌رسد که برخی از مبتلایان دیابت از مکمل‌هایی استفاده می‌کنند که طبق گفته‌های آن‌ها در کنترل دیابت نقش دارد، اما در اینجا باید بیان داریم که هیچ شواهدی تا کنون درستی و صحت این موضوع را تایید نکرده است، بنابراین توصیه می‌کنیم بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف هیچ یک از این مکمل‌ها نکنید.

اتخاذ یک رژیم غذایی که میزان زیادی از فیبر را در خود جای داده است می‌تواند انتخاب مناسبی برای مبتلایان به دیابت نوع 2 باشد، چرا که با این انتخاب میزان قند خون و کلسترول فرد تا حد قابل توجهی کنترل خواهد شد.

مواد غذایی مفید برای دیابتی‌ها

بر اساس اصول موجود لازم است که افراد دیابتی مانند سایر افراد سه وعده‌ی اصلی غذایی خود را در طول روز و در زمان‌های مشخص داشته باشند، چرا که در این شرایط می‌توانند از میزان انسولین دریافتی توسط داروها و یا انسولین تولید شده در بدن به شکل صحیحی استفاده کنند.

خوردن کربوهیدرات‌های سالم: سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات مانند لوبیا، غلات، لبنیات مانند شیر

خوردن مواد غذایی با فیبر‌های کافی: سبزیجات، میوه، آجیل، حبوبات و غلات

مصرف چربی‌های مفید: آجیل، روغن زیتون و بادام زمینی و آووکادو، در اینجا باید ت جه داشته باشید که بیش از اندازه از این چربی‌ها استفاده نکنید چرا که ممکن است اثر معکوس داشته باشد.

تاثیر مواد غذایی بر کنترل و درمان دیابت
تاثیر مواد غذایی بر کنترل و درمان دیابت

اضافه وزن و دیابت

اگر در دسته افرادی هستید که مبتلا به دیابت می‌باشید و یا حتی در معرض ابتلا قرار دارید باید توجه داشته باشید یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین عامل‌های لازم داشتن وزن مناسب است، حال باید بررسی کنید که آیا در وزن مناسبی قرار دارید؟ اگر دچار اضافه وزن هستید باید سریعا اقدامات لازم را در پیش بگیرید تا به وزن مناسب برسید چرا که چاقی روند کنترل و درمان بیماری دیابت را با مشکل مواجه می‌کند که این اصلا مطلوب نیست.

اتخاذ یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم می‌تواند کمک بسیاری به روند کاهش وزن انجام دهید. ما در زیر به معرفی برخی از توصیه‌هایی می‌پردازیم که رعایت آن‌ها می‌تواند بسیار مفید واقع شود:

  • در تهیه‌ی غذا برای افراد دیابتی از حداقلی از روغن استفاده کنید.
  • مصرف قند و شکر را تا حد امکان خیلی کم کنید و بیشتر قندهای طبیعی مانند کشمش را جایگزین آن کنید.
  • از لبنیات‌های کم چرب استفاده کنید.
  • روغن جامد را کنار بگذارید.
  • در مصرف مواد غذایی از خواندن برچسب کالا اجتناب نکنید و سعی کنید از آن برای کنترل شرایط استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *