در بیماری شریان محیطی، پلاک ها در دیواره داخلی شریان‌ها، قرار می گیرند و موجب باریک شدن شریان‌ها می شوند.

بیماری شریان محیطی 

شاید نام بیماری شریان محیطی کمتر به گوشتان خورده باشد. این بیماری خطرناک منجر به ضخیم شدن رگ های خونی می‌شود و همین امر، خونرسانی را محدود می کند. باریک شدن رگ های خونی و کاهش جریان خون، سلامتی هر انسانی را به خطر می اندازد و احتمال ایجاد سکته مغزی و قلبی را افزایش می‌دهد.

بیماری شریان محیطی چگونه به وجود می آید؟

در بیماری شریان محیطی، پلاک ها در دیواره داخلی شریان‌ها، قرار می گیرند و موجب باریک شدن شریان‌ها می شوند. این پلاک ها در شریان مشخصی تشکیل نمی شوند و ممکن است هر شریانی را تحت تاثیر قرار دهند اما بیشترین نواحی تحت تاثیر در بدن، عروق خونی است که به پاها، دست ها، کلیه ها و معده راه دارند. اگر بخواهیم به زبان ساده تری این بیماری را توضیح دهیم باید بگوییم که رسوب چربی ها در سرخرگ های خارج از مغز و قلب، بیماری شریان محیطی را به وجود می آورد.

 
در بیماری شریان محیطی، پلاک ها در دیواره داخلی شریان‌ها، قرار می گیرند

این بیماری بیشتر در چه افرادی به وجود می آید؟

  • نقش چربی در این بیماری برجسته است پس اولین دسته از افرادی که امکان ابتلا به بیماری شریان محیطی را دارند، افرادی هستند که چربی خون بالایی دارند. مبتلایان به هیپرلیپیدمی باید در تغذیه خود تغییراتی به وجود آورند و از خوردن غذاهای چرب بپرهیزند.
  • دسته دیگر از افرادی که امکان ابتلا به این بیماری را دارند، بیماران دیابتی هستند. نوروپاتی در بیماران دیابتی، این بیماری را تشدید می کند. بیماران دیابتی به‌طور معمول گردش خون مناسبی ندارند و باریک شدن رگ های خونی در نواحی مختلف بدن، می تواند گردش خون را با دشواری های بیشتری مواجه کند از این رو، این بیماری، برای بیماران دیابتی بسیار خطرناک محسوب می‌شود.
  • سیگاری‌ها باید بدانند که در صورت عدم ترک سیگار، ممکن است در لیست افراد مبتلا به این بیماری قرار بگیرند. استعمال دخانیات و بالا رفتن غلظت خون، بیماری شریان محیطی را افزایش می‌دهد.
  • افرادی که فشارخون بالا دارند نیز جزء کسانی هستند که احتمالا به این بیماری دچار می شوند.

چرا بیماری شریان محیطی خطرناک است؟

از آن جایی که این بیماری می تواند قسمت های مختلف بدن را درگیر کند، باید آن را جدی گرفت. تصور کنید که عروق خونی محیطی در ناحیه پا، باریک شده باشد و خون به بافت پا، به خوبی نرسد. در این صورت ممکن است بیماری قانقاریا ایجاد شود و در نهایت، منجر به از بین رفتن بافت و قطع عضو گردد. از این رو، این بیماری به شدت خطرناک است و مبتلایان به آن باید تحت درمان قرار گیرند تا با عواقب جبران ناپذیر آن مواجه نشوند. مورد دیگری که خطر این بیماری را گوشزد می کند، امکان تشکیل لخته خون و مسدود شدن سرخرگ قلبی است. در این صورت حمله قلبی رخ می‌دهد و منجر به سکته قلبی می‌شود. اگر لخته خون در سرخرگ مغزی قرار گیرد، سکته مغزی را به همراه خواهد داشت.

بیماری شریان محیطی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص این بیماری حتما باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با انجام آزمایشات و معاینه بالینی، می تواند این موضوع را سریعا تشخیص دهد. انجام سونوگرافی، آنژیوگرافی، سی تی اسکن در مراحل تشخیص این بیماری، ضروری خواهد بود. یک تست دیگر نیز برای تشخیص این بیماری انجام می‌شود که با نام ABI شناخته می‌شود.

درمان بیماری شریان محیطی

تغییر در شیوه زندگی، مهم‌ترین روش درمانی این بیماری است. افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید قند خون خود را کنترل کنند و افرادی که فشارخون بالا دارند، داروهای خود را به‌طور مرتب مصرف کنند. سیگاری‌ها بدانند که در صورت عدم ترک سیگار، این بیماری گسترده خواهد شد و جبران عواقب آن، کار سختی خواهد بود. ورزش کردن در درمان این بیماری مؤثر است چراکه گردش خون را افزایش می‌دهد و کلسترول خون را می‌کاهد. کاهش چربی غذا و استفاده از یک رژیم غذایی کم‌چرب، نقش مهمی در سلامت این بیماران ایفا خواهد کرد. بخش دیگر درمان بیماری شریان محیطی، مربوط به داروهایی است که از طرف پزشک به شما تجویز می‌شود. این داروها ضد پلاکت و انعقاد خون هستند و برخی از آن‌ها کاهنده کلسترول خون‌اند. مصرف مرتب این داروها، نقش مهمی در بهبود این بیماری خواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *