بریدگی دست با چاقو معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که چاقو در حین برش لیز بخورد. در بیشتر موارد تیغه با دست تماس پیدا می کند و باعث پارگی دست و/ یا انگشتان می شود. صدماتی در سایر قسمت های بدن  از جمله دست رخ می دهد. 

تجزیه و تحلیل نشان می دهد که 94 درصد جراحات پارگی و 6 درصد با ضربه چاقو بود. در 84% موارد چاقو لیز می خورد، در 2% آن را انداخته  و 14% بقیه جراحات ناشی از علل دیگر بود.

برای جلوگیری از چنین حوادثی چه کنیم؟

مطمئن ترین اقدام، حذف استفاده از چاقوهای دستی است. در مواردی که این امکان پذیر نباشد، کنترل مدیریت فعال تر مورد نیاز خواهد بود. برای هر کاری که در حال حاضر از چاقوهای دستی استفاده می شود، هر یک از مراحل زیر را انجام دهید :

درمان بریدگی

مرحله 1 – حذف:

سعی کنید استفاده از چاقوهای دستی را از تمام یا بخشی از کار حذف کنید:

اگر امکان حذف کامل استفاده از چاقوهای دستی وجود ندارد، مراحل 7-2 را طی کنید. برخی از این مراحل حتی زمانی که ابزار برش ایمن‌تری معرفی می‌شود، همچنان مرتبط خواهند بود. در مواردی که آزمایش‌های کاربر توصیه می ‌شود، جایگزینی برای ارزیابی مدیریت مناسب برای استفاده ایمن نیست. مدیریت باید محدوده مناسبی را شناسایی کند و نیروی کار بتواند از میان آن انتخاب کند.

مرحله 2 – چاقوی مناسب را مشخص کنید:

طیف چاقوهای موجود را در نظر بگیرید، آزمایشاتی را انجام دهید و نظرات کاربران را دعوت کنید. پس از انجام همه این کارها، چاقو/ چاقوهایی را که برای هر کار استفاده می شود مشخص کنید و بردارید. در صورت امکان چاقوهایی را با موارد زیر مشخص کنید:

  • تیغه های جمع شونده
  • تیغه های با انتهای گرد که در آن نوک تیز برای کار مورد نیاز نیست (مثلاً روی مواد نرم تر) تا احتمال آسیب ناشی از ضربه با چاقو از بین برود.
  • دسته هایی که امکان گرفتن محکم و راحت را فراهم می کند
  • در صورت لزوم، انواع چپ دست و راست دست موجود است

وجود چاقوهای دستی مختلف در دسترس نیروی کار کاملاً قابل قبول است، مشروط بر اینکه همه آنها برای کار ایمن تلقی شوند و پس از آزمایشات کاربر چنین ارزیابی شده باشند. اگر کاربران برای هر کار انتخابی داشته باشند، به احتمال زیاد تغییر در ابزار برش را می پذیرند.

مرحله 3 – از در دسترس بودن چاقوها و تیغه های یدکی اطمینان حاصل کنید:

 برای اینکه بتوانید از ابزار مناسب برای کار استفاده کنند، ضروری است که چاقوها و تیغه های یدکی همیشه به راحتی در دسترس باشند. شما باید ترتیبات مدیریتی مناسبی برای کنترل و دسترسی داشته باشید. 

مرحله 4 – ذخیره سازی ایمن برای چاقوها / تیغه ها فراهم کنید:

مهم است که از موقعیت‌هایی که در آن چاقوها روی نیمکت‌ها /سطح کار آزاد گذاشته می ‌شوند یا افراد آن‌ها را در دستان خود از یک محل  به محل دیگر حمل می ‌کنند، جلوگیری شود. چنین عملکرد ضعیفی منجر به صدمات هم به استفاده کننده چاقو و هم به دیگران می شود ، باید:

  • فراهم کردن امکانات ذخیره سازی مناسب، مانند قفسه ها، جعبه ها و غیره در مجاورت محل کار
  • داشتن غلاف مناسب

مرحله 5 – PPE مناسب را مشخص کنید:

تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE) باید تهیه شود. تجهیزات باید با توجه به وظیفه و نوع و محل آسیب مشخص شود.

مرحله 6 – محیط کار را در نظر بگیرید:

این قوانین اساسی خانه داری را دنبال کنید:

  • سطح کف باید یکنواخت باشد و مقاومت کافی در برابر لغزش ایجاد کند
  • ظروف باید برای مواد زائد در نظر گرفته شود.
  • کف و سطوح کار باید عاری از زباله باشد

همچنین، هر فردی که از چاقو استفاده می کند باید فضای کاری کافی برای حرکت آزادانه داشته باشد و به او اجازه دهد بدون خطری برای خود یا دیگران به صورت ایمن عمل کند. سطوح کار باید در ارتفاعی راحت قرار داده شوند تا فرد بتواند در آن کار کند. سطوح روشنایی کافی نیز باید فراهم شود.

بریدن دست

مرحله 7 – توسعه و ارائه آموزش:

افراد باید در مورد شیوه های کار ایمن آموزش کافی داده شوند تا برای خود یا دیگران خطری نداشته باشند. این قانون کلی به ویژه در مورد استفاده از چاقوهای دستی کاربرد دارد. آموزش باید موارد زیر را پوشش دهد:

  • استفاده عمومی، مراقبت و نگهداری از چاقوهای دستی (از جمله تصادفات معمولی، بریدن  بدن و خطر چاقوهای کند).
  • ابزار و تجهیزات حفاظتی صحیح برای هر کاری که باید انجام دهند
  • روش صحیح کار،   هر کار خاص و هر روش عملیاتی ایمنی که باید رعایت شود .

آسیب جدی ناشی از ضربه چاقو می تواند منجر به خونریزی شدید خارجی و داخلی شود، به خصوص اگر یک شریان اصلی سوراخ شود. کمک های اولیه سریع می تواند یک زندگی را نجات دهد. حداقل یک نفر که برای مقابله با جراحات ناشی از ضربه چاقو و خونریزی شدید آموزش دیده است باید در محل برای ارائه کمک های اولیه در دسترس باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *