دیابت

متاسفانه رشد بیماری دیابت به گونه ای شده است که تقریبا در بیشتر خانواده ها، فردی را می بینید که به یکی از انواع دیابت نوع یک و نوع دو مبتلا شده است. فراگیر شدن بیماری دیابت، باعث شده تا محققین برنامه هایی برای کنترل دیابت فراهم سازند تا علاوه بر زندگی طولانی و آسایش خیال بیماران، در کیفیت زندگی روزانه بیماران هم تاثیرگذار باشند.

چرا داشتن برنامه کنترل دیابت، مهم و ضروری است؟

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به دیابت نوع یک و نوع دو مبتلا هستند، باید حواستان را حسابی جمع کنید تا با برنامه ریزی مناسب کنترل دیابت، از عوارض جبران ناپذیر آن پیشگیری کنید. بیماری های قلبی معمولا به سراغ کسانی می آیند که به درستی بیماری دیابت خود را کنترل نکرده اند. سکته مغزی، نارسایی کلیه، از دست دادن لثه و لق شدن دندان های سالم از دیگر عوارضی است که در صورت نداشتن برنامه کنترل دیابت، به سراغ بیماران می آید. در موارد شدیدتر، آسیب های عصبی منجر به بی حسی برخی از اندام ها می شود و در صورت عدم پیگیری، به قطع اعضای بدن منجر می شود. عدم کنترل دیابت می تواند اثرات جبران ناپذیری بر روی بینایی بیمار داشته باشد و منجر به کاهش قدرت بینایی و یا نابینایی مطلق شود. از این رو داشتن برنامه کنترل دیابت امری مهم و ضروری است که هر بیمار باید آن را بداند.

 
عدم کنترل دیابت می تواند اثرات جبران ناپذیری بر روی بینایی بیمار داشته باشد و منجر به کاهش قدرت بینایی و یا نابینایی مطلق شود. از این رو داشتن برنامه کنترل دیابت امری مهم و ضروری است که هر بیمار باید آن را بداند.

انواع دیابت و روش های کنترل آن ها

دیابت نوع یک چیست؟

به دیابت نوع یک، دیابت وابسته به انسولین هم می گویند. کمتر از ۱۰ درصد بیماران دیابتی، به دیابت نوع یک مبتلا هستند. این بیماران باید روزانه انسولین تزریق کنند چرا که در این نوع دیابت، سلول های بتا در پانکراس تخریب شده اند و قادر به تولید هورمون انسولین نیستند. استفاده روزانه از انسولین، عدم ترشح این هورمون را جبران می کند. دیابت نوع یک به دیابت جوانی نیز شهرت دارد زیرا احتمال ابتلا به این نوع دیابت در سنین کمتر از ۲۰ سال شایع تر است.

کنترل دیابت نوع ۱

 برای کنترل دیابت نوع یک، برقراری توازن میان کالری های دریافت شده و میزان انسولین حائز اهمیت است. ورزش کردن می تواند عامل مهمی در برقراری این توازن باشد از این رو ورزش برای کنترل دیابت نوع یک بسیار مهم است. پیش از ورزش کردن قند خونتان را چک کنید و بعد از انجام فعالیت های فیزیکی، مجددا میزان قند خونتان را اندازه گیری کنید. با این کار به تاثیرات چشمگیری که ورزش کردن در کنترل دیابت تان دارد، پی خواهید برد.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب که توسط یک متخصص تغذیه به شما داده شده باشد، نقش مهمی در کنترل دیابت ایفا خواهد کرد. پیش از خوردن هر چیزی، باید از میزان کالری و قند آن مطلع باشید تا متوجه تغییراتی که در قند بدنتان رخ میدهد شوید.

فراموش نکنید که باید در زمان مشخصی تزریق انسولین انجام شود. معمولا انسولین های سریع الاثر، ۱۵ دقیقه زمان می برد تا باعث کاهش قند خونتان شود.

دیابت نوع دو چیست؟

دیابت نوع ۲ یا دیابت بزرگسالان، شایع ترین نوع دیابت است که گزینه های درمانی بیشتری نسبت به دیابت نوع یک دارد. در این نوع دیابت بدن هورمون انسولین را ترشح می کند اما سلول ها قادر به استفاده و ذخیره از گلوکز نیستند. درواقع سلول ها در برابر هورمون انسولین مقاومت نشان می دهند و در نتیجه، گلوکز در خون باقی می ماند و منجر به بالا رفتن قند خون می شود. افرادی که از اضافه وزن بالایی برخوردارند، شرایط ابتلا به این بیماری را بیشتر از سایرین دارند.

کنترل دیابت نوع دوم

برنامه کنترل دیابت نوع دوم طیف گسترده تری نسبت به دیابت نوع اول دارد. ورزش کردن، نقش مهمی در کنترل دیابت نوع دوم دارد. کنار گذاشتن فست فود از دیگر مواردی است که در برنامه کنترل دیابت نوع دو گنجانده می شود. فست فودها اغلب دارای کالری های نهفته بسیاری هستند که منجر به بالارفتن قند خون خواهند شد.

اگر سیگار میکشید فورا آن را ترک کنید. سیگار باعث گرفتگی رگ های قلبی و گردش خون نامطلوب در بدن می شود که همین امر مقاومت سلول ها نسبت به انسولین را افزایش می دهد.

از خوردن مواد قندی بپرهیزید و به جای آن از میوه و سبزیجات فراوان استفاده کنید. البته همه میوه ها برای افراد دیابتی مناسب نیستند و باید زیر نظر کارشناسان تغذیه خورده شوند.

استفاده از بشقاب های کوچک که مقدار وعده های غذایی را کاهش می دهد، راه دیگری از کنترل دیابت است که تاثیرات مثبتی در روند بهبود این بیماری خواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *