بخیه یک روش جالب برای بستن زخم است. از یک نخ و سوزن استریل شده برای بخیه زدن زخم شدید استفاده می شود تا بافت بتواند به خوبی شروع به بهبود کند و احتمال عفونت را کاهش دهد.

زمانی که زخم عمیق و باز باشد از بخیه استفاده می شود.  اگر بخواهید زخم را با باند بپوشانید، فقط قسمت بالای بافت را به هم نزدیک می کند و بافت زیرین همچنان جدا باقی می ماند. این فضای کوچک می تواند محل مناسبی برای عفونت باشد. بخیه زدن به شما این امکان را می دهد که تمام لایه های بافت را به هم نزدیک کنید تا زخم آسیب دیده شروع به بهبود کند.

بخیه زدن زخم

بخیه فقط باید در مواقع اضطراری واقعی انجام شود:

بخیه زدن مهارتی است که نیاز به تمرین زیاد دارد. اگر این کار را اشتباه انجام دهید، در بدترین حالت ممکن است با یک عفونت تهدید کننده زندگی یا بهبود نامناسب زخم مواجه شوید. در بهترین حالت، شما اثری وحشتناک بر روی فرد باقی می گذارید. در حالی که متخصص در حال بخیه زدن است، معمولاً داروی بی ‌حس کننده را به ناحیه ‌ای که می‌خواهد بخیه بزند تزریق می‌کند، بنابراین بیمار نمی ‌تواند احساس کند که سوزن وارد و خارج می شود.  بنابراین بخیه زدن احتمالاً بسیار دردناک خواهد بود. دلیل دیگر برای اینکه آخرین راه حل است.

در بیشتر موارد، اگر زخم باز دارید، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از خونریزی انجام دهید و از باند و گاز برای پوشاندن آن تا حد امکان استفاده کنید و در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید.

مواد بخیه:

در حالت شدید، احتمالاً می توانید از یک نخ و سوزن قدیمی معمولی  (به طور ایده آل با آب جوش یا غیره استریل شده) برای بخیه زدن زخم استفاده کنید. با این حال، این مشکل است و احتمال عفونت را افزایش می دهد.

برای بخیه زدن صحیح و موثر زخم، باید یک کیت بخیه داشته باشید. آنچه شما حداقل نیاز دارید:

  • نگهدارنده سوزن. این همان چیزی است که برای نگه داشتن سوزن هنگام وارد کردن آن دربافت استفاده می شود.
  • فورسپس بافت. از آن برای دستکاری بافت اطراف زخم در حین استفاده از بخیه استفاده می شود.
  • قیچی. برای قطع نخ اضافی

  سوزن و نخ استریل شده. وقتی  به کسی بخیه زده می شود ، اشیای خارجی  در بدنش می ‌رود. باید مطمئن شد که استریل شده اند. می توان نخ های بخیه استریل شده را در اکثر فروشگاه های آنلاین کمک های اولیه  خریداری کرد.  

قبل از استفاده از آن بر روی زخم انسان، مطمئن شوید که همه چیز استریل شده است. کیت ها معمولا با دستمال مرطوب الکلی ضد عفونی کننده ارائه می شوند.  

نحوه انجام بخیه:

وقتی با یک زخم واقعی باز و خونریزی کرده روبرو می شوید، باید بخیه زده شود.

نحوه بخیه زدن زخم:

تکنیک های بخیه مختلفی با درجه سختی متفاوت وجود دارد. برای کاهش جای زخم از تکنیک های بخیه پیچیده تری استفاده می شود.

در این مقاله، نحوه اجرای ساده ترین تکنیک بخیه را به شما نشان خواهیم داد: بخیه های منقطع یا متناوب .

بخیه منقطع نامیده می شود زیرا هر بخیه به هم متصل نیست. یکی زده می شود، گره زده می شود و بعد دیگری زده می شود.

بخیه های منقطع به راحتی وارد و ثابت می شوند. همچنین به شما این امکان را می دهند که تغییرات را بسیار ساده تر از بخیه مداوم انجام دهید. یکی از بخیه ها را ببرید و زخم را تنظیم کنید و دوباره بدوزید.

بخیه زدن زخم

در اینجا نحوه انجام بخیه های منقطع آمده است:

  1. دست ها را شسته تا احتمال عفونی شدن زخم کم شود و زخم را آماده می کنیم  . با تمیز کردن هر گونه مواد باقیمانده با آب، زخم را برای بخیه زدن آماده می کنیم. تا حد امکان خون را پاک  می کنیم. دستکش لاتکس می پوشیم.
  2. از درایور سوزن خود برای نگه داشتن سوزن استفاده می کنیم. مطمئن می شویم که گیره سوزن در جای خود قفل شده است. تمام نخ را از کیت می کشیم.
  3. از فورسپس بافت استفاده می کنیمم تا قسمتی از زخم را که در آن بخیه زدن را شروع می کنیم، آشکار کنیم.  این امکان را می دهد که ببینیم با چه چیزی کار می کنیم و زخم چقدر عمیق شده است. لبه های زخم را تا حد امکان تراز می کنیم.
  4. سوزن را با زاویه 90 درجه حدود یک سانتی متر به سمت راست زخم از طریق پوست فشار می دهیم. به زیر چربی نه درست بالای آن.
  5. وقتی به عمق کافی رسید، دست خود را در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم تا سوزن شروع به بیرون آمدن از طرف دیگر زخم کند. می خواهیم سوزن دقیقاً از اولین سوراخ سوزن بیاید. 
  6. وقتی سوزن از سمت دیگر زخم بیرون آمد، قفل سوزن را باز می کنیم، آن را دوباره نزدیک نوک سوزن قرار می دهیم (نیازی به قفل کردن آن نیست) و می کشیم تا حدود 2-1 اینچ نخ در سمت راست باقی بماند. سوزن را ول می کنیم.
  7. با استفاده از دست چپ، نخ را در سمت چپ سوزن نگه می داریم و آن را دو بار دور نوک جا سوزن می پیچیم.
  8. جای سوزن را کمی باز می کنیم و 2-1 نخ را در سمت راست زخم نگه می داریم.
  9. با دست چپ قسمت بلند نخ را می کشیم. قسمتی از نخ که به دور نگهدارنده سوزن پیچیده شده است به بیرون می لغزد.  یک گره بالایی ساده با دو حلقه ایجاد خواهیم کرد. به این ” اولین شلیک” می گویند.
  10. اقلام را سفت کنید تا بافت فقط لمس شود و مطمئن شوید که گره درست بماند.
  11. زمان شلیک دوم. با استفاده از دست چپ، انتهای بلند نخ را نگه می داریم و یک بار در جهت عقربه های ساعت دور محفظه سوزن می پیچیم. درایور سوزن را کمی باز می کنیم و انتهای کوتاه نخ را نگه می داریم. با دست چپ قسمت بلند نخ را می کشیم. با یک گره دست دیگر، گره جراح خود را به پایان می رسانیم.
  12. مرحله 11 را یک بار دیگر برای ” شلیک سوم” تکرار می کنیم تا یک گره واقعا مطمئن ایجاد شود. به جای اینکه نخ را در جهت عقربه های ساعت به دور قرقره سوزن بپیچیم، آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت می پیچیم. این کار از لیز خوردن گره جلوگیری می کند.
  13. نخ اضافی را می بریم.
  14. اطمینان حاصل می کنیم که همه گره ها در یک طرف ردیف شده اند.
  15. زخم بخیه  شده را با باند استریل می پیچیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *