سوختگی ها در مجموع- بر اساس لایه‌های درگیر شده پوست- به سه دسته تقسیم می‌شوند:

 

سوختگی درجه یک خفیف‌ترین نوع سوختگی  رخم است که فقط لایه خارجی پوست یعنی اپیدرم را درگیر می‌کند. سوختگی سطحی، قرمز و گاها” دردناک می‌باشد، از علل آن سوختگی ناشی از آفتاب سوختگی ویا شعله ملایم است.


این نوع سوختگی بدون نیاز به درمان خاصی در مدت یک تا دو هفته به طور خود به خود بهبود پیدا می‌کند. در صور نیاز می‌توان ازپانسمان های گروه هیدروژل و یا ژل‌های مرطوب کننده که خاصیت خنک کنندگی و ضد درد نیز دارند، استفاده نمود.

سوختگی درجه دو- این نوع سوختگی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

سوختگی درجه دو سطحی :در این نوع سوختگی لایه سطحی درم نیز دچار آسیب می‌شود. معمولاً” با درد همراه می‌باشد ممکن است در محل سوختگی تاول مشاهده شود و محل سوختگی با وارد نمودن فشار قرمز و دردناک می‌باشد. مانند سوختگی با آب جوش

 

سوختگی درجه دو عمقی: علاوه بر لایه سطحی، لایه عمقی درم و گاهی اوقات لایه پایه زیرین نیز دچار سوختگی می‌شوند. زخم در ظاهر سفید رنگ و مرطوب بوده و ظاهر عرق کرده دارد در برابر فشار حساس است این زخم به دلیل آسیب به اعصاب پوست بدون درد می‌باشد. مانند سوختگی با اتوی داغ

 

 

معمولاً” لایه‌های سوخته پوست توسط شستشو با فشار آب و یا توسط دبریدمان جراحی به طور سرپایی و یا تحت بیهوشی عمومی برداشته می‌شوند سپس با پانسمان گاز وازلینه، پماد سولفادیازین و یا دیگر پانسمان‌های ضد باکتری جهت پیشگیری از عفونت پوشانده می‌شوند. در بهترین شرایط این نوع زخم در طول دو هفته بهبود پیدا می‌کنند. ممکن است در صورت عمقی‌تر بودن نیاز به پیوند پوست باشد.

سوختگی درجه سه- در این نوع سوختگی تمام لایه‌های پوست درگیر شده و در واقع پوست در آن منطقه کاملاً” از بین می‌رود حتی ممکن است آسیب عمیق‌تر شده و بافتهای زیر پوست (چربی ، ماهیچه و استخوان) را نیز درگیر کند. زخم به رنگ سفید ویا سیاه چرمی شکل خشک و بدون ترشح می‌باشد. محل سوختگی نیزبدون درد است.( مثال: سوختگی ناشی از برق گرفتگی ولتاژ بالا)

درمان این سوختگی با هدف برداشتن تمام لایه‌های سوخته پوست توسط دبریدمان جراحی و پوشاندن آن توسط پیوند وگرافت پوستی می‌باشد. استفاده از پانسمان‌های ضد باکتری و یا تزریق آنتی بیوتیک تزریقی و خوراکی از درمانهای اساسی این نوع سوختگی است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *