انواع زخم فشاری چگونه طبقه بندی می‌شوند؟

زخم فشاری بر اساس لایه‌های درگیر کننده پوست به چهار درجه تقسیم می‌شود

مرحله اول یا درجه یک:

دراین مرحله اپیدرم سالم است ولی پوست منطقه مبتلا قرمز، ارغوانی یا کبود رنگ می‌باشد به طوری که این پوست با فشار بین دو انگشت کمرنگ نمی‌شود . دمای پوست گرمتراز مناطق مجاور و در لمس سفت و متورم می‌باشد.

مرحله دوم یا درجه دو:در این مرحله اپیدرم کاملاً” از بین رفته و ممکن است قسمتی از درم نیز آسیب دیده باشد. زخم سطحی بوده و ممکن است ظاهر زخم به صورت ساییدگی و یا تاول باشد.


مرحله سوم یا درجه سه:
در این مرحله اپیدرم و درم کاملاً” از بین رفته، آسیب به لایه زیرجلد هم رسیده است. ظاهر زخم ممکن است شبیه به سوراخ عمیقی باشد که به لایه‌های زیرین مانند عضله نرسیده است. باید در نظر داشت اندازه واقعی زخم بیش از آن است که در ظاهر دیده می‌شود.
 

 
مرحله چهارم یا درجه چهار:

در این مرحله تمام لایه‌های پوست از بین رفته‌اند و آسیب به تاندون، عضله و استخوان رسیده است. آسیب به ضله مشخصه این مرحله می‌باشد و ممکن است درزخم نقاط نقب زده، حفره‌ای و یا تونلی مشهود باشد.

 

 
مرحله پنجم یا زخم فشاری غیر قابل دسته بندی :
در این نوع زخم به دلیل پوشیده بودن سطح زخم توسط بافت نکروتیک، مرده و سیاه رنگ امکان دسته بندی زخم وجود ندارد و بایستی بافت مرده توسط دبریدمان مناسب ( ترجیحاً جراحی) برداشته شود و سپس مرحله زخم فشاری را مشخص نمود.
 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *