سوختگی می‌تواند برای کودک بسیار دردآور باشد، چراکه آستانه تحمل پایین‌تری دارد و توانایی اقدام مناسب برای رفع سوختگی را نیز ندارد

کودکان، خردسالان و نوجوانان بیشتر به دلیل طبیعت شاد و پرهیجان خود، در معرض آسیب‌های مختلفی قرار می‌گیرند. آسیب‌هایی که در هنگام بازی، تفریح، یادگیری و تجربه به آن‌ها وارد می‌شود و باید درصورت رخداد هرگونه حادثه‌ای، سریعاً برای آن اقدام متقابل صورت گیرد. یکی از این آسیب‌ها، سوختگی است که جزو رایج‌ترین آسیب‌هایی است که به آن‌ها وارد می‌شود.

این سوختگی‌ها، بیشتر به دلیل تماس یا ریختن مایع داغ روی پوست آن‌ها، یا حتی در مواردی تماس با مواد شیمیایی اسیدی، قرار داشتن به مدت طولانی زیر نور خورشید، سوختگی در اثر الکتریسیته و دلایل مختلف دیگر رخ می‌دهد. هرگونه سوختگی را باید سریعاً اقدام کرده و عضو آسیب‌دیده را در معرض بهبود توسط درمان‌های خانگی یا تحت نظر پزشک قرار دهیم.

 نوع سوختگی و درجه آن، می‌تواند تأثیر مهمی بر نوع درمان و اقدام ویژه برای آن داشته باشد. برای نمونه، سوختگی توسط نور خورشید را می‌توان در خانه نیز تحت درمان قرار داد، ولی سوختگی با مواد شیمیایی، نیازمند نظر پزشک است. اما به‌طور کلی چه اقداماتی را برای درمان سوختگی کودکان باید انجام دهیم؟ برای پاسخ به این پرسش، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

 
کودکان در مقایسه با افراد بزرگسال، بیشتر در معرض سوختگی‌های مختلف قرار دارند و باید به‌شدت از آن‌ها مراقبت شود

اقدامات اولیه برای کنترل شرایط سوختگی

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که شرایط را به حالت عادی برگردانید. مثلاً اگر پریز برق دلیل سوختگی بوده، سریعاً آن را دور از کودک قرار دهید؛ یا اگر سوختگی به‌واسطه مواد شیمیایی باشد، باید ماده شیمیایی را از کودک خود دور کنید تا شرایط بدتر نشود. لباس‌های سوخته کودک را هم باید از تن او درآورید تا پارچه‌های سوخته به بدن او نچسبند.

همچنین اگر شرایط را بحرانی می‌بینید که خودتان قادر به اقدام برای بهبود شرایط نیستید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید تا بقیه مراحل تحت نظر افراد خبره مدیریت شوند. ممکن است که کودک در اثر سوختگی و درد لحظه‌ای شدید، شوک زده شود که شما باید تا حد امکان آرامش خود را حفظ کنید و او را هم به آرامش دعوت کنید. سوختگی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که اقدام متناظر با هرکدام از آن‌ها، متفاوت از دیگری است.

برای سوختی با الکتریسیته، سعی کنید محیط را طوری تغییر دهید که فرد دیگری دچار آسیب نشود. کابل برق یا هر چیز دیگری که در اثر اتصالی باعث سوختگی شده است را از محیط دور کنید. کودک را باید به آرامش دعوت کنید تا شوکه نشود و سپس برای بهبود شرایط چاره بیندیشید. در آفتاب سوختگی‌های رایج تابستانی، کودک را با پماد محافظ پوست و باز گذاشتن بخش سوخته شده در زیر آفتاب کمک کنید. سعی کنید که او را آزاد بگذارید و بخش آسیب‌دیده را در معرض باد کولر یا پوشش لباس قرار ندهید. در سوختگی حاصل از مواد شیمیایی یا اسیدی، سریعاً لباس‌های کودک را از تن او جدا کنید و آن‌ها را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه شستشو دهید و یا اگر لازم است دور بیندازید.

نحوه درمان سوختگی کودکان

استفاده از پانسمانهای مناسب و قرار دادن آن‌ها روی عضو سوخته شده، یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌توان برای محافظت از عضو آسیب‌دیده کودک استفاده کرد. اگر سوختگی کودک درجه اول باشد که علائم آن تنها به درد، قرمزی و التهاب پوست و همچنین سوزش در آن ناحیه ختم می‌شود، باید توجه داشته باشید که زخم را با آب بسیار سرد و یا یخ التیام ندهید. این کار ممکن است باعث التهاب بیشتر و درد شدیدتر برای کودک می‌شود. سوختگی درجه اول را می‌توانید در خانه هم درمان کنید که روند درمانی آن بین ۳ الی ۶ روز زمان نیاز دارد.

در سوختگی‌های درجه دوم که تاول، زخم و التهاب شدید و تورم پوست از علائم آن محسوب می‌شود، زمان مراقبت از کودک ممکن است به سه هفته و یا بیشتر هم برسد. بنابراین باید صبر و حوصله به خرج دهید و کودک خود را هم تشویق به صبر کنید.

اگر احساس می‌شود که نمی‌توان کودک را در روزهای اولیه سوختگی درمان کرد، باید از یک پزشک یا فرد متخصص کمک بگیرید. در این نوع سوختگی، لازم است که عضو آسیب‌دیده به خوبی خون‌رسانی شود و بالاتر از سطح قلب قرار گیرد. همچنین نباید اجازه دهید که کودک به تاول‌های خود دست بزند و باید او را با پوشاندن لباس نخی، باز گذاشتن روی سطح پوست، داروها و پمادهای آنتی‌بیوتیک و … کمک کنید.

در سومین درجه سوختگی که عموماً علائم بسیار سختی مثل سفید یا بی‌رنگی روی پوست، تورم شدید، خشک شدن پوست و … دارد، باید حتماً از یک پزشک کمک بگیرید. این سوختگی ممکن است در اثر تماس با مواد آتش‌زا مانند ترقه و یا آتش باشد. اگر چنین اتفاقی رخ داد، بدون هیچ‌گونه معطلی، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید و کودک را تحت درمان قرار دهید.

جمع‌بندی و نکات پایانی

در پایان باید بگوییم که کودکان در مقایسه با افراد بزرگسال، بیشتر در معرض سوختگی‌های مختلف قرار دارند و باید به‌شدت از آن‌ها مراقبت شود. سوختگی می‌تواند برای کودک بسیار دردآور باشد، چراکه آستانه تحمل پایین‌تری دارد و توانایی اقدام مناسب برای درمان سوختگی را نیز ندارد. بنابراین باید سعی شود در صورت بروز هرگونه سوختگی، سریعاً اقدامات لازم برای کنترل و بهبود شرایط را انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *