ازون تراپی زخم دیابتی چگونه است؟

زخم های دیابتی از جلمه زخم پا، از آزاردهنده ترین عارضه هاست. ازون تراپی زخم دیابتی روش درمانی بوده که توانسته تاثیر زیادی در روند بهبود زخم بگذارد و نتایج امیدوارکننده ای را برای وضعیت سلامت فرد به همراه داشته باشد.

زخم های دیابتی وضعیت حساسی بوده که هرچه سریع تر باید برای درمان آن اقدام کرد. درمان های مختلفی برای این عارضه وجود داشته که هرکدام می تواند تاثیر زیادی بر بهبود وضعیت فرد و درمان زخم مورد نظر داشته باشد.

در میان روش های درمانی مختلفی که برای این عارضه آزاردهنده وجود دارد، در این مقاله به بررسی ازون تراپی می پردازیم. ابتدا با ازون تراپی آشنا شده و سپس با تاثیر آن بر درمان زخم دیابتی می پردازیم.

ازون تراپی زخم دیابتی چگونه است؟

ازون درمانی چیست؟

ازون درمانی یکی از روش های درمانی محبوب و پرکاربرد بوده که در آن از گاز ازون برای درمان زخم مورد نظر استفاده می شود.

اولین استفاده از گاز ازون در اواخر قرن 19 و برای تصفیه آب آشامیدنی بوده که به منظور حذف میکروب های بیماری زا، ازون مورد استفاده قرار می گرفت. در طول زمان و گسترش تحقیقات در زمینه تاثیرات ازون، استفاده از آن در درمان های پزشکی نیز آغاز شد.

اولین  کسانی که این ماده را برای مصارف پزشکی استفاده کردند، دانشمندان آلمانی بودند. آن ها ازون را در اواخر جنگ جهانی اول برای درمان برخی جراحات و زخم ها به کار گرفتند. از آن روزها تاکنون هیچ عوارض خاص و خطرناکی برای این سبک درمان مشاهده نشده و این درمان کاملا امن است.

از جمله کاربردهایی که این درمان برای بیماری ها دارد، می توان به ازون درمانی زخم دیابتی اشاره کرد. در ادامه این درمان را بررسی می کنیم.

زخم پای دیابتی

دیابت بیماری ای بوده که تمام ابعاد زندگی فرد از جمله حرکات وی را تحت تاثیر قرار می دهد. البته این تاثیرات محدود کننده بوده و زندگی فرد مبتلا را کمی سخت تر از حالت عادی می کند. مهم ترین تاثیر این بیماری زخم هایی است که ایجاد می کند.

زخم پای دیابتی شرایط حادی را برای فرد ایجاد می کند. این زخم حرکات فرد را محدود کرده و درد شدیدی را برای فرد به همراه دارد. علاوه بر این موارد اگر درمان صحیحی برای زخم انجام نشود، این زخم گسترش یافته، عفونت می کند و حتی ممکن است به حدی رشد کند که منجر به قطع عضو فرد شود.

در دیابت مویرگ های خونی ناحیه زخم شده نازک تر از حالت عادی می شود. با باریک شدن این مویرگ ها، میزان اکسیژن و مواد مغذی آن ناحیه نیز کم خواهد شد. این موضوع سبب می شود که روند خوب شدن زخم های ایجاد شده در فرد کند شده و نیازمند درمان های مختلف است.

زمانی که به دلیل کمبود اکسیژن برای ترمیم زخم، این ترمیم دیرتر رخ می دهد، آسیب های عصبی را نیز به همراه خواهد داشت. یعنی با گذشت زمان عصب های حسی آن ناحیه دچار آسیب شده و قدرت کمتری در تحلیل درد دارند. فردی که این آسیب را تجربه می کند درد را حس نکرده و متوجه پیشرفت زخم خود نخواهد شد.

پس بهتر است افراد دیابتی مراقب وضعیت سلامت خود بوده و اگر زخمی را مشاهده می کنند، سریع تر برای درمان آن اقدام کنند. یکی از روش های درمانی موثر، ازون تراپی زخم دیابتی بوده که هم روند بهبود زخم را سریع می کند و هم میزان آسیب های ایجاد شده بر اثر زخم را کم کرده و حتی حذف می کند.

ازون تراپی زخم دیابتی چگونه است؟

چگونه ازون تراپی زخم دیابتی از عفونت جلوگیری می کند؟

مهم ترین تاثیر ازون تراپی زخم دیابتی خاصیت ضدعفونی آن است. بستر زخم بستری مناسب برای رشد میکروب های بیماری زا بوده و رطوبت و مواد مغذی لازم این عوامل را به سادگی تامین می کند. به همین دلیل کنترل عوامل بیماری زا در بستر زخم بسیار مهم است.

ازون تراپی در مرحله اول با اکسیژن فعالی که دارد عوامل بیماری زای موجود در ناحیه زخم را کشته و رشد آن ها را مختل می کند. این  روند موجب می شود که احتمال عفونت تقریبا به صفر برسد و محیط زخم از عوامل بیماری زا پاک شود. همچنین بافت های مرده موجود در زخم نیز حذف می شوند.

ازون تراپی زخم دیابتی چه تاثیری بر بهبود زخم می گذارد؟

تاثیر مهم دیگری که ازون تراپی زخم دیابتی دارد، بهبود گردش خون ناحیه زخم است. در ناحیه زخم به دلیل باریک بودن مویرگ ها، گردش خون کم بوده و اکسیژن و مواد مغذی کمتری به آن ناحیه می رسد. همچنین سیستم ایمنی فعالیت کمتری در آن ناحیه دارد.

با افزایش گردش خون، میزان اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به ناحیه زخم می‎رسد. بدن با داشتن این مواد توانایی بیشتری برای تولید سلول های جدید، جایگزین کردن آن ها با سلول ها مرده و آسیب دیده و در نهایت ترمیم زخم دارد. در نهایت بدن می تواند سریع تر زخم موجود را با سلول های سالم جایگزین کرده و زخم بهبود پیدا می کند.

علاوه بر سرعت بخشیدن به روند ترمیم زخم، فعالیت سیستم ایمنی فرد نیز افزایش پیدا می کند. سلول های ایمنی از طریق خون خود را به ناحیه آسیب دیده می رسانند. در نتیجه افزایش گردش خون نیز سلول های ایمنی بیشتری نیز به آن ناحیه رسیده و روند بهبودی زخم سریع تر می شود.

ازون تراپی زخم دیابتی چگونه است؟

روش های مختلف ازون تراپی زخم دیابتی

روش های مختلفی برای ازون تراپی زخم دیابتی وجود دارد که هر کدام با به کارگیری گاز ازون، تاثیرات خوبی بر بهبود زخم داشته باشد. در این روش ها نتیجه نهایی یکسان بوده و تنها روش به کارگیری گاز ازون متفاوت است. در ادامه این مطلب به بررسی دو مورد از روش های ازون تراپی برای زخم های دیابتی می پردازیم:

  • ازون تراپی موضعی

ازون تراپی موضعی از ساده ترین روش هایی است که می توان برای درمان زخم های دیابتی به کار گرفت. در این روش گاز ازون به صورت مستقیم و موضعی با زخم در ارتباط و تماس بوده و تجهیزات پزشکی خاصی را نیاز ندارد. در نتیجه قیمت آن نیز برای فرد کمتر خواهد بود.

در این روش نیاز به نوعی پوشش که شبیه به کیسه پلاستیکی است که فضای دور زخم را پوشش دهد و در برابر گاز ازون مقاوم باشد. علاوه بر این نیاز به مخزن گاز ازون و لوله رابط است. این لوله نیز باید نازک باشد و در برابر گاز ازون نیز مقاوم باشد.

به کمک پوشش، محفظه ای دور ناحیه زخم تشکیل می شود. این پوشش باید از خروج گاز ازون جلوگیری کند. از طریق لوله نیز گاز ازون به درون این محفظه تزریق شده و زخم در معرض ازون قرار می گیرد. تزریق ازون باید در چند مرحله و در غلظت های مشخص تزریق شود.

  • ازون تراپی با آب

در ازون تراپی با آب با استفاده از کمپرسوری، ازون به آب عادی تزریق شده و با آن ترکیب می شود. آب مورد استفاده باید غنی از ازون باشد که تاثیر مورد نظر را بر زخم فرد بگذارد. در نهایت ناحیه زخمی با این آب شستشو داده می شود و از این طریق ازون با زخم ارتباط پیدا می کند.

در این روش نیز نیازی به تجهیزات بسیار پیچیده نبود و انجام آن بسیار ساده است. همچنین این روش دردی را برای فرد به همراه نخواهد داشت. دمای آب نیز می تواند با توجه به راحتی فرد تنظیم شود و از حجم ازون موجود در آب کم نمی شود.

این روش میکروب های موجود در ناحیه زخم را از بین برده و تقریبا احتمال عفونت را به صفر می رساند. همچنین بافت مرده موجود در ناحیه زخم نیز حذف می شود و با اکسیژن رسانی مناسب روند ترمیم زخم سریع تر می شود.

ازون تراپی زخم دیابتی چگونه است؟

جمع بندی  

در بین روش های درمانی مختلفی که برای این عارضه وجود دارد، ازون تراپی زخم دیابتی می تواند تاثیر مثبتی بر وضعیت بیمار داشته باشد. این درمان روند بهبود زخم را سرعت می بخشد. همچنین سیستم ایمنی بیمار را تقویت کرده و از گسترش زخم و ایجاد عفونت در آن ناحیه جلوگیری می کند.

زخم پای دیابتی یکی از عارضه های آزاردهنده ای است که بیماران دیابتی را درگیر کرده و شرایط سختی را برای بیمار ایجاد خواهد کرد. اگر برای انجام این زخم دیر اقدام شده و زخم شدید شود، وضعیت بدی را برای بیمار ایجاد کرده و حتی می تواند موجب قطع عضو بیمار شود.

Source: www.healthline.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *