زخم‌های زبانی که به سرطان زبان منجر می‌شوند، از جمله خطرناک ترین زخم‌ها هستند

زخم‌های زبانی

زخم‌های زبانی از جمله زخم‌هایی هستند که معمولاً با بی‌توجهی همراه می‌شوند. متأسفانه جدی نگرفتن این زخم‌ها، عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت. برخی از این زخم‌ها، نشان از سرطان زبان دارند که اگر در مراحل ابتدایی مشخص شود، نیاز به جراحی‌های عمیق و ایجاد شکاف روی صورت های سالم نخواهد داشت. زبان سالم، نشان دهنده سلامت بدن است و اگر تغییراتی روی آن ایجاد شود، باید پیگیری شود چرا که هر تغییری بر روی آن، اشاره به یک اختلال و بیماری در بدن دارد. با این حال هر تغییر و حالت غیر طبیعی در زبان را خطرناک تلقی نکنید. ممکن است این تغییرات در اثر تغذیه نامناسب و عوامل دیگر به وجود آمده باشد. برای اطمینان خود، به پزشک مراجعه کنید تا پزشک، نظر قطعی در این باره را دهد.

دلایل ایجاد زخم‌های زبانی

گاهی اوقات ممکن است زخم‌های زبانی با وارد شدن اشیای تیز و یا گاز گرفتن زبان هنگام خوردن غذا، ایجاد شود. مسواک زدن های غیر اصولی و لق بودن دندان‌های مصنوعی، از دیگر عواملی است که در ایجاد زخم‌های زبانی نقش دارند. معمولاً این زخم‌ها بعد از گذشت چند روز خوب می‌شوند و نیازی به درمان خاصی ندارند اما زخم‌های زبانی دیگر که سخت‌تر درمان می‌شوند، معمولاً ناشی از بیماری های قارچی و ویروسی اند. تبخال های داخل دهان و ایجاد آفت‌های دهانی، از جمله این زخم‌ها هستند. زخم‌های زبانی گاهی به دلیل واکنش بدن به برخی از داروها ایجاد می‌شود. داروهای شیمی‌درمانی، دیابت، ایدز و سیفیلیس در ایجاد این زخم‌ها نقش دارند.

 زخم‌های زبانی که به سرطان زبان منجر می‌شوند، از جمله خطرناک ترین زخم‌ها هستند

کدام زخم‌های زبانی خطرناک ترند؟

زخم‌های زبانی که به سرطان زبان منجر می‌شوند، از جمله خطرناک ترین زخم‌ها هستند که باید به سرعت پیگیری شوند. این زخم‌ها ممکن است بر اثر وراثت به وجود آمده باشد و تغذیه نامناسب نیز، عامل دیگر پیدایش آن‌ها خواهد بود. ۲۰ درصد از زخم‌های زبانی از طریق لنف به سایر نقاط منتشر می‌شوند و سرطان‌های بدخیم را به وجود می‌آورند. به همین دلیل پیگیری سریع این زخم‌ها، کاری مهم و ضروری است. از علائم این زخمها میتوان موارد زیر را نام برد.

  • درد در ناحیه زبان و گلو

این زخم‌ها معمولاً دردناک هستند و با گذشت یک ماه، همچنان پابرجا هستند. درد آن‌ها همچون یک زخم عادی نیست و به گلو و دهان هم سرایت می‌کند. افرادی که دارای زخم‌های زبانی سرطانی اند، اغلب در هنگام بلع غذا با درد همراه هستند. گاهی نشانه‌های این زخم‌ها با آلرژی و عفونت‌های گلو اشتباه گرفته می‌شود. برای این‌که تفاوت این زخم‌ها را دریابید باید به سطح زبان نگاه کنید. درصورتی‌که در سطح زبان لک یا خال سفید و قرمز دیدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

  • بوی بد دهان

 زخم‌های زبانی سرطانی معمولاً با بوی بد دهان همراه هستند و مسواک زدن و استفاده از خوشبوکننده‌های دهان هم، در از بین بردن بوی آن‌ها، کارساز نیست. شاید به‌طور موقت بوی بد دهان از بین برود اما مجدداً بازمی‌گردد.

  • خونریزی زبان

معمولاً در زخم‌های زبانی سرطانی، مزه خون در انتهای گلو حس می‌شود. برخی از افراد متوجه خونریزی زبان نمی‌شوند. برای این‌که متوجه منشاء خونریزی شوید، باید یک پنبه تمیز را در سطح زبان خود بکشید تا در صورت وجود خونریزی، محل آن را پیدا کنید.

درمان زخم‌های زبانی

درمان زخم‌های زبانی با بررسی شرایط زخم‌ها صورت می‌گیرد. برخی از این زخم‌ها تنها با خوردن قرص و دارو درمان می‌شوند و برخی دیگر باید جراحی شوند. درمان زخم‌های زبانی بستگی به محل ایجاد زخم هم دارند. برای مثال جراحی زخم‌های زبانی که در ناحیه اطراف زبان و بخش‌های جلویی تر هستند، راحت‌تر است اما درمان زخم‌های زبانی که در ناحیه انتهایی زبان و نزدیک گلو هستند، به‌مراتب مشکل‌تر خواهد بود. زخم‌های زبانی سرطانی بعد از جراحی باید شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی شوند تا به‌طور کامل بهبود یابند. نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، پیگیری هر چه سریع‌تر زخم‌های زبانی است. زخم‌های زبان را جدی بگیرید و درصورتی‌که علائم آن را دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *