پوست بزرگ‌ترین اندام بدن است و مهم‌ترین سد میان اندام‌های داخلی و محیط محسوب می‌شود

ضایعات پوستی

پوست بزرگ‌ترین اندام بدن است و مهم‌ترین سد میان اندام‌های داخلی و محیط محسوب می‌شود. همچنین پوست زیبایی ظاهری را پدید می‌آورد. همیشه داشتن پوستی سالم و شفاف، یک امتیاز برای زیبایی محسوب می‌شود و شرکت‌های آرایشی بهداشتی نیز از این علاقه‌مندی استفاده کرده‌اند و هرروز با تولید محصولات پوستی، نقش مهمی در سلامت پوست، ایفا کرده‌اند. بااین‌حال، ممکن است با مراقبت‌های پوستی، بازهم پوست دچار ضایعه شود که در مواردی، مراجعه به پزشک ضروری خواهد بود. با ضایعات پوستی آشنا شوید.

  • خال یا زائده گوشتی

این مورد را احتمالاً زیاد دیده باشید. زائده‌های گوشتی که از پوست بیرون زده‌اند، نه‌تنها پوست را نازیبا می‌کنند بلکه ممکن است نشان از یک بیماری باشند. در شرایطی که تعداد این زائده‌های گوشتی کم باشد، جای نگرانی نیست و می‌توانید آن‌ها را با عمل جراحی برداشت خال، از بین ببرید اما در شرایطی که تعداد این زائده‌ها مرتباً افزایش یابد، باید نگران وجود یک بیماری باشید. معمولاً در بیماران دیابتی، این زائده‌ها دیده می‌شوند. زائده‌های گوشتی، در اثر فاکتور رشد شبه انسولین به وجود می‌آید و معمولاً بدون رنگ‌دانه هستند.

  • کهیر

یکی دیگر از ضایعات پوستی که به‌صورت دانه‌های گرد و نامتقارن به وجود می‌آید، کهیر است. کهیر یک واکنش آلرژیک است که ممکن است در بدن هر فردی به دلایل مختلفی ایجاد شود. گاهی خوردن یک میوه، غذا و گاهی حساسیت به تغییرات دما می‌تواند در ایجاد چنین ضایعه‌هایی نقش داشته باشد.

 
پوست بزرگ‌ترین اندام بدن است و مهم‌ترین سد میان اندام‌های داخلی و محیط محسوب می‌شود
 

  • ضایعه ناشی از نیش حشرات

حشرات به‌ویژه پشه‌ها، با نیش زدن، ممکن است باعث ایجاد ضایعات پوستی شوند. یکی از این حشرات که ضایعه خطرناکی را ایجاد می‌کند، پشه خاکی است که با نیش خود، زخم‌های پوستی سالک را به وجود می‌آورد. این زخم‌ها اگر درمان نشوند به‌صورت فرورفتگی رد خود را باقی می‌گذارند. برخی دیگر از حشرات نیز، با نیش خود، سطح گسترده‌ای از پوست را درگیر می‌کنند که معمولاً پوست با قرمزی، درد و التهاب مواجه خواهد شد.

  • جوش

جوش زدن معمولاً در سنین بلوغ برای بیشتر افراد اتفاق می‌افتد و این جوش‌ها ناشی از تغییرات هورمونی در بدن می‌باشد اما اگر به طور معمول جوش نمی‌زنید و در سن بزرگ‌سالی هستید، باید نگران جوش‌هایی که به طور مداوم روی بازو و صورتتان ایجاد می‌شود باشید. خانم‌ها معمولاً در بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک به دلیل عدم تعادل هورمون‌های زنانه، جوش می‌زنند. تغییرات هورمونی در مردان نیز ممکن است باعث ایجاد جوش روی پوستشان شود. به‌ویژه در مردانی که از داروهای مکمل و هورمونی ورزشی استفاده می‌کنند. گاهی اوقات جوش می‌تواند نشانه عدم کارکرد مناسب کبد باشد. به همین دلیل وجود جوش‌ها را باید جدی بگیرید.

  • کک و مک

کک و مک به دلیل تمرکز دسته‌ای از رنگ‌دانه‌های ملانین ایجاد می‌شود. افرادی که دارای کک و مک هستند اغلب به‌صورت وراثتی این ضایعه پوستی را دارند اما گاهی اوقات کک و مک ها که به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند، ممکن است نشان دهنده سرطان پوست باشند.

  • زخم

یکی از مهم‌ترین ضایعات پوستی ایجاد زخم است. زخم‌ها به ایپدرم و درم آسیب می‌رسانند و به دلایل گوناگونی ایجاد می‌شوند. درمان مؤثر زخم‌ها، نقش مهمی در عدم باقی ماندن جای آن‌ها بر روی پوست دارد.

  • اسکار

اگر زخم‌ها عمیق باشند، در طی ترمیم و جوش خوردن، یک‌لایه غیر طبیعی روی آن ایجاد می‌شود که اغلب صورتی کم‌رنگ هستند. این بافت‌ها با نام جوشگاه یا اسکار شناخته می‌شوند و تا آخر عمر بر روی پوست باقی می‌مانند. برای از بین بردن اسکار باید به متخصصین زیبایی پوست مراجعه کنید.

  • تاول

تاول نیز یکی دیگر از انواع ضایعات پوستی است که در آن، پوست برآمده و حاوی مایعی بی‌رنگ می‌شود. تاول‌ها معمولاً به دلیل اصطکاک پوست بر روی سطحی زبر ایجاد می‌شود. سوختگی‌ها نیز در ایجاد تاول‌ها نقش دارند. گاهی اوقات محتوای تاول‌ها چرکی یا خونی می‌شود که باید برای درمان آن‌ها به پزشک مراجعه کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *