یکی از شایع‌ترین سوختگی‌های لیزری، در مراکز انجام لیزر موهای زائد رخ می‌دهد.

با پیدایش لیزرهای پزشکی، تحول عظیمی در دنیای پزشکی ایجاد شد. لیزرهای پزشکی انواع گوناگونی دارند که هر کدام از آن‌ها بر اساس شدت و طول موجی که دارند، برای یک کار ویژه، در نظر گرفته شده‌اند. کاربرد لیزرها در دنیای پزشکی به حدی گسترده است که در یک مقاله نمی‌توان به همه آن‌ها رسیدگی کرد. افرادی که با لیزر سروکار داشته‌اند، گاهی دچار سوختگی با لیزر می‌شوند. البته این سوختگی در اندام‌های داخلی در جراحی‌ها به وجود می‌آید و در اینجا منظورمان سوختگی اندام‌های داخلی نیست. درواقع سوختگی با لیزر، به سوختگی‌های پوستی اطلاق داده می‌شود که در طی آن، پوست دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. در ادامه با سوختگی لیزر و درمان آن آشنا شوید.

سوختگی با لیزر در مراکز لیزر موهای زائد

یکی از شایع‌ترین سوختگی‌های لیزری، در مراکز انجام لیزر موهای زائد رخ می‌دهد. با این که لیزر موهای زائد یکی از پرطرفدارترین روش‌های مورد استفاده در دنیا است اما خطرات سوختگی با آن، قابل چشم پوشی نیست. در لیزر موهای زائد، دستگاه با طول موج مناسب، بر روی پوست قرار می‌گیرد و جرقه می‌زند. درواقع با گسیل شدن نور به سمت رنگ دانه های موجود در مو، بخشی از موهای روی پوست، انرژی لیزر را جذب می‌کنند و تخریب می‌شوند. از این رو تا حد زیادی از موهای بدن، با انجام لیزر، از بین می‌رود. تا اینجای کار، لیزر موهای زائد خطرناک نیست اما گاهی علاوه بر این که لیزر به موهای بدن آسیب می‌رساند، پوست را نیز دچار آسیب می‌کند که به این آسیب‌دیدگی سوختگی با لیزر گفته می‌شود.

 
یکی از شایع‌ترین سوختگی‌های لیزری، در مراکز انجام لیزر موهای زائد رخ می‌دهد.
 
معمولاً سوختگی با لیزر از نوع سوختگی درجه اول یا سطحی است و نیازی به درمان و مراجعه به پزشک ندارد. این سوختگی همچون آفتاب سوختگی است و پوست شما را تا حد زیادی می‌سوزاند. افرادی که پوست‌های حساس دارند در انجام لیزر، معمولاً دچار سوختگی با لیزر می‌شوند. دلیل دیگر ایجاد سوختگی با لیزر، عدم توانایی متخصص در استفاده از لیزر است. لیزر باید بر اساس مقیاس فیتزپاتریک نوع پوست، سنجیده شود. در موارد بسیار کمی شاهد سوختگی با لیزر به صورت عمیق‌تر هستیم. در صورتی که شدت لیزر بیشتر از توانایی پوست شما باشد، سوختگی همراه با تاول را مشاهده خواهیم کرد.

جای سوختگی چگونه از بین می‌رود؟

از آن جایی که اغلب سوختگی‌های ناشی از لیزر در سوختگی‌های سطحی قرار می‌گیرند، معمولاً بعد از چند روز به طور کامل شاهد از بین رفتن اثرات سوختگی خواهیم بود. در سوختگی سطحی تنها لایه خارجی پوست که به لایه شاخی و اپیدرم شهرت دارد، دچار آسیب می‌گردد. به طور کلی در طول روز بیش از سیصد هزار سلول مرده از سطح پوست جدا می‌شوند و سلول‌های زیرین، جای آن‌ها را می‌گیرند. از این رو اگر فردی دچار آسیب سطحی روی پوست خود شود، بعد از ریزش سلول‌های مرده و جایگزینی سلول‌های جدیدتر، جای آسیب‌دیدگی برطرف می‌شود. در صورتی که سوختگی عمیق‌تر باشد باید برای از بین رفتن جای سوختگی، یک جراح پلاستیک اقداماتی را انجام دهد تا مجدداً پوست به حالت عادی بازگردد.

درمان سوختگی با لیزر

  • اگر دچار سوختگی سطحی با لیزر شده‌اید، در ابتدا روی محل سوختگی، کمپرس آب سرد بگذارید. این کار را حدوداً یک ساعت تکرار کنید.
  • سوختگی با لیزر معمولاً با تورم و قرمزی همراه است. برای کاهش تورم و قرمزی، روی منطقه سوخته شده، کرم هیدروکورتیزون بمالید.
  • از خاراندن محل آسیب دیده جداً خودداری کنید.
  • اگر سوختگی در نواحی آفتاب گیر است، پیش از خروج از منزل، حتماً از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • ژل آلوئه ورا می‌تواند محل آسیب دیده را خنک کند. استفاده از ژل‌های خنک‌کننده در تسریع درمان سوختگی با لیزر مناسب است.
  • اگر سوختگی با لیزر با علائمی همچون تاول و تورم شدید همراه است، حتماً به پزشک مراجعه کنید و از پانسمان مناسب جهت کنترل ورود باکتری استفاده کنید. این زخم‌ها فوراً دچار عفونت می‌شوند از این رو نحوه مراقبت و نگهداری از آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. در صورتی که زخم دچار عفونت شود، پزشک از پمادهای آنتی بیوتیک برای درمان زخم سوختگی استفاده می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *