سوختگی بر اثر حرارت، مواد شیمیایی، سوختگی با برق و اصطکاک، از شایع‌ترین انواع سوختگی‌ها است.

سوختگی انواع گوناگونی دارد اما در همه آن‌ها، آسیب وارده به بخشی از پوست و یا در موارد شدیدتر گوشت انسان خواهد بود. سوختگی بر اثر حرارت، مواد شیمیایی، سوختگی با برق و اصطکاک، از شایع‌ترین انواع سوختگی‌ها است. با توجه به این که روزانه دستگاه‌های برقی فراوانی تولید می‌شوند و برق نقش مهمی در کارهای روزمره انسان‌ها دارد، متأسفانه افرادی که دچار سوختگی با برق می‌شوند روز به روز در حال افزایش اند.

برق گرفتگی چرا و چگونه رخ می‌دهد؟

از آن جایی که بخش مهمی از بدن انسان‌ها را آب و مایعات تشکیل می دهند، بدن انسان یک رسانا محسوب می‌شود. درواقع اگر جریان برق به بدن انسان وارد شود، یک مدار الکتریکی تشکیل می‌شود. مدارهای الکتریکی از یک منبع تغذیه، یک مسیر عبور بار الکتریکی و یک مصرف کننده تشکیل می‌شوند. در اینجا منبع تغذیه برق و مسیر عبور بار الکتریکی بدن انسان است. در نهایت بارهای الکتریکی از طریق بدن، به زمین یا مصرف کننده این مدار، می‌رسد. بدترین نوع برق گرفتگی زمانی است که جریان الکتریکی بین دو دست ایجاد شود. در این صورت جریان از یک دست وارد می‌شود و پس از عبور از کبد و قلب، از دست دیگر خارج می‌شود. در این نوع برق گرفتگی معمولاً شاهد مرگ افراد خواهیم بود.

 
سوختگی بر اثر حرارت، مواد شیمیایی، سوختگی با برق و اصطکاک، از شایع‌ترین انواع سوختگی‌ها است

چه زمانی برق گرفتگی ایجاد می‌شود؟

اگر جریان برق حدوداً ۱ میلی آمپر باشد، جرقه یا قلقلکی را احساس خواهید کرد. در این زمان، برق گرفتگی بسیار خفیف را تجربه کرده اید. در صورتی که جریان برق به بیش از ۱۰۰ میلی آمپر برسد، برق گرفتگی احساس خواهد شد و ممکن است، نقص عضو ایجاد شود.

چه زمانی سوختگی با برق ایجاد می‌شود؟

اگر ولتاژ منبع تغذیه یعنی برق، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت باشد، جریان عبوری از بدن بسیار بالا خواهد بود. به طور معمول بدن در مقابل هر جریانی، مقاومت خاصی را از خود نشان می‌دهد اما در مقابل چنین ولتاژی مقاومت کمی خواهد داشت. گرمای زیاد این جریان، باعث سوختگی می‌شود. بخشی از گوشت و عضله‌های درونی در چنین ولتاژی می‌سوزند. مشکلات بینایی، شنوایی، آسیب‌های مغزی و تنفسی، از جمله علائم سوختگی با برق است.

درجات سوختگی

همه انواع سوختگی‌ها درجه بندی می‌شوند. سوختگی با برق نیز همانند سایر سوختگی‌ها دارای ۴ درجه است.

  1. اگر سوختگی سطحی باشد و تنها بخشی از خارجی‌ترین لایه بدن یعنی پوست آسیب دیده باشد، به آن سوختگی درجه اول می‌گویند. در این سوختگی اثری از تاول و زخم دیده نمی‌شود و تنها بخشی از پوست که دچار سوختگی شده است، قرمز می‌شود.
  2. سوختگی درجه دوم، شدت بیشتری نسبت به سوختگی درجه اول دارد. در این سوختگی، سطح پوست مرطوب است و ممکن است تاول هم دیده شود. از آن جایی که در بخش های نزدیک عصب درد، این سوختگی گسترش یافته است، درد شدیدی در ناحیه آسیب دیده احساس می‌شود.
  3. در سوختگی درجه سوم به علت آسیب عمقی به اندام‌ها، عصب‌های درد به طور کامل از بین می‌روند. در این سوختگی درد احساس نمی‌شود و درمان آن ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول می‌انجامد.
  4. سوختگی درجه چهارم، به سوختگی‌ای اطلاق می‌شود که تمامی بافت‌ها و حتی استخوان‌های بیمار، دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند. در این سوختگی دردی احساس نمی‌شود و بافت سیاه یا مرده وجود دارد.

درمان سوختگی با برق

سوختگی‌های خفیف با برق را می‌توان با درمان‌های خانگی، درمان کرد اما اگر سوختگی شدید باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کرد. از سوختگی درجه دوم تا درجات بالاتر، نیاز به رسیدگی دارد. اگر بافت مرده وجود داشته باشد، در ابتدا پزشک، بافت مرده را جدا می‌کند و سپس برای کنترل عفونت و عدم ورود باکتری‌ها، زخم را پانسمان می‌کند. پانسمان‌های زخم‌های سوختگی، با زخم‌های عادی متفاوت‌اند. این پانسمان‌ها نباید به زخم بچسبند و از طرفی باید محیطی را فراهم کنند تا ترمیم سریع‌تر صورت گیرد. پانسمان‌های نوین سوربکت، در درمان سوختگی با برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پانسمان‌ها حاوی موادی هستند که ذرات و آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کنند و در عین حال، رطوبت لازم برای ترمیم زخم را فراهم می‌کنند. استفاده از داروهای تجویزی پزشک، نقش مهمی در تسریع بهبودی بیمار خواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *