بیماری دیابت یا قند  یکی از شایع ترین بیماری ها در کشور ماست. این بیماری مشکلات جدی برای سلامت فرد ایجاد می کند که یکی از آن ها مشکل زخم پای دیابتی است. احتمالا برای بسیاری از شما این سوال مطرح است که عدم تعادل قند بدن چه ارتباطی به ایجاد زخم های عمیق و عفونی دارد؟

اولین مشکل در پیدایش زخم پای دیابتی، کاهش گردش خون در سراسر بدن و خصوصا پاها است. بیماری دیابت باعث می شود تا جریان خون در قسمت پا کمتر شود. با این وجود در صورتی که زخمی در پای فرد مبتلا به دیابت ایجاد شود، به دلیل کاهش جریان خون، گلبول های سفید کمتر به محل زخم رسیده و زمینه را برای ایجاد عفونت مساعد می کنند. از طرفی فاکتورهای انعقادی خون هم به دلیل کاهش جریان خون، کمتر به زخم رسیده و این موضوع باعث عمیق و مقاوم شدن زخم می شود. به دلیل این اختلال در خون رسانی گاهی یک زخم کوچک و ساده در پای فرد مبتلا به دیابت، تبدیل به زخمی عمیق و عفونی شده و حتی باعث مرگ بافت درگیر زخم (نکروز) می شود.

دومین مشکل که در بیماران مبتلا به دیابت باعث ایجاد زخم پای دیابتی می شود، مشکل نوروپاتی یا آسیب دیدگی اعصاب محیطی است. نوروپاتی در بیماران مبتلا به دیابت باعث می شود تا به دلیل کاهش حس لامسه بخصوص در قسمت پا، در صورت آسیب دیدگی، متوجه آن نشوند. ممکن است زخمی در پای بیمار ایجاد شده و به دلیل کاهش حس لامسه و اختلال اعصاب محیطی، تا مدتها متوجه پیشرفت آن نشود.

مجموع این دو عامل موجب ایجاد زخم پای دیابتی شده و می تواند مشکلات جدی را برای سلامت فرد فراهم کند. حتی در موارد شدید و پیشرفته مشکل پای دیابتی، متأسفانه پزشک مجبور به قطع عضو می شود. از این رو ضروری است که بیماران مبتلا به دیابت به طور منظم و روزانه تمامی نقاط کف پای خود را از نظر وجود زخم بررسی کنند تا با درمان به موقع و مناسب زخم ، مانع از گسترش و پیشرفت آن شوند.

 

آیا امکان پیشگیری از زخم پای دیابتی وجود دارد؟

همان طور که گفته شد، زخم پای دیابتی مشکلی نیست که به صورت خود به خودی ایجاد شود. بلکه یک عامل خارجی باعث ایجاد آن می شود ولی بیمار متوجه آن نمی شود. بنابراین بهترین راه پیشگری از زخم پای دیابتی، محافظت از پاها در برابر هرگونه آسیب دیدگی است. بهتر است همیشه از دمپایی و کفش استفاده کنید و به طور منظم تمام نقاط کف پا را از نظر وجود زخم و جراحت بررسی کنید. حتی برای گرفتن ناخن های انگشتان پا نیز باید بسیار احتیاط کنید. هیچ گاه پای خود را با بخاری یا شوفاژ تماس ندهید، زیرا ممکن است متوجه سوختگی آن نشوید.

ممکن است پزشک استفاده از کفی های طبی را برای شما تجویز کند.

چطور می توان زخم پای دیابتی را درمان کرد؟

قبل از هر نوع درمانی باید با پزشک، مشورت نمایید. سپس در صورتی که زخم پا کوچک بوده باشد، با انجام یک جراحی کوچک و یا سایر روش های بالینی، بافت های نکروزه (مرده و سیاه) برداشته می شود و اگر وضعیت عروق خونی پا مناسب باشد، به تدریح بافت جدید، جایگزین آن خواهد شد.

ممکن است در مواردی که زخم ها به دلیل کاهش خون رسانی بهبود پیدا نمی کنند، پزشک با انجام اعمال جراحی خاصی باعث افزایش جریان خون به کف پا شود.

مراقبت و تسریع درمان زخم های عفونی دیابتی

با استفاده از پانسمان زخم پای دیابتی سوربکت می توان از مراحل اولیه ایجاد زخم، آن را مدیریت کرده و مانع از گسترش زخم شد.

همچنین در زخم های گسترده تر و عفونی، استفاده از پانسمان زخم پای دیابتی سوربکت با خاصیت آنتی میکروبیال، می تواند بار میکروبی زخم ها را کاهش داده و به این ترتیب مانع از پیشرفت عفونت شود.

با استفاده از این محصول می توان میزان عفونت را کنترل کرد و در مدت زمان کمتری عفونت زخم را از میان برد. زیرا این پوشش حفاظتی استریل، در هر نوبت پانسمان، ترشحات عفونی و میکروب ها را به خود جذب کرده و با تعویض پانسمان از محیط زخم دور می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *