فیستول و شقاق از انواع زخم‌هایی است که در ناحیه مقعد به وجود می‌آید و برای مبتلایان به این زخم‌ها، دشواری‌هایی را به همراه دارد.

فیستول و شقاق 

فیستول و شقاق از انواع زخم‌هایی است که در ناحیه مقعد به وجود می‌آید و برای مبتلایان به این زخم‌ها، دشواری‌هایی را به همراه دارد. افرادی که به زخم‌های فیستول و شقاق دچار می‌شوند، اجابت مزاج دردناکی دارند و باید در مرحله اول به پزشک مراجعه کنند. این زخم‌ها در ابتدا ممکن است تنها با سوزش مختصر، علائم خود را نشان دهند اما باگذشت زمان، با خونریزی و عفونت همراه خواهند شد. تفاوت عمده‌ای میان زخم فیستول و زخم شقاق وجود دارد. برای این که زخم‌های فیستول و شقاق را به خوبی بشناسید باید در ابتدا ساختار مقعد را به خوبی درک کنید.

ساختار مقعد

 مقعد در انتهای دستگاه گوارش و راست روده قرار گرفته است و در همه جانورانی که لوله گوارشی دارند وجود دارد. مقعد دو دریچه داخلی و خارجی دارد که اسفنکتر داخلی، به صورت غیر ارادی و اسفنکتر خارجی، به صورت ارادی باز و بسته می‌شود. همین امر موجب می‌شود تا مدفوع به صورت ارادی خارج گردد.

 
فیستول و شقاق از انواع زخم‌هایی است که در ناحیه مقعد به وجود می‌آید

زخم فیستول چیست؟

دو دریچه مقعدی به وسیله کانالی کوتاه به یکدیگر وصل شده‌اند. این دریچه‌ها دارای غددی هستند که با نام غدد مقعدی شناخته می‌شوند. غدد مقعدی وظیفه ترشح مواد به داخل کانال مقعد را بر عهده دارند و همیشه این ناحیه را مرطوب نگاه می دارند. در صورتی که یکی از این غدد مسدود شود و نتواند ترشحات خود را به داخل کانال مقعد تخلیه کند، چرک و عفونت در آن ناحیه به وجود می‌آید. این چرک‌ها، منجر به فیستول مقعدی می‌شوند که در صورت عدم بهبودی، به سطح پوست گسترش خواهند یافت. درواقع فیستول ناشی از آبسه مقعدی است و یک زخم چرکی و حاد است که در نزدیکی مقعد به وجود می‌آید. زخم‌های فیستول با علائمی همچون برجستگی‌های دردناک اطراف مقعد، خارش، سوزش و درد هنگام دفع مدفوع همراه است. به‌طور معمول مقعد دارای انواع مختلفی از باکتری‌ها است و وجود هرگونه زخم و آبسه‌ای، امکان ابتلا به زخم‌های عفونی را افزایش می‌دهد و باید فوراً پیگیری شوند و در صورت نیاز، این زخم‌ها جراحی شوند.

زخم شقاق چیست؟

زخم دیگری که ممکن است در ناحیه مقعدی به وجود بیاید، زخم شقاق است. این زخم یک زخم طولی است که در انتهای مقعد و کانال مقعدی ایجاد می‌شود و معمولاً با درد و خونریزی همراه است. شقاق به معنای ترک‌خوردگی است و در اکثر موارد لبه‌های داخلی مقعد را درگیر می‌کند. این زخم پوستی، بیشتر در هنگام دفع مدفوع، علائم خود را نشان می‌دهد و اغلب اجابت مزاج در این افراد، با سوزش، درد و خون همراه خواهد بود. شقاق در اثر فشار به عضلات مقعدی به وجود می‌آید و این فشار می‌تواند ناشی از یبوست طولانی مدت باشد. اگر مدفوع به‌سختی دفع شود عضلات مقعدی دچار پارگی می‌شوند و زخم شقاق به وجود می‌آید. در موارد دیگر ممکن است اسهال طولانی مدت، باعث سوزش در ناحیه مقعد شود و زخم شقاق ایجاد کند. تغذیه در بهبود این زخم‌ها نقش مهمی دارد. بااین‌حال اگر این زخم‌ها مزمن شوند، مراجعه به پزشک ضروری خواهد بود.

درمان زخم شقاق و فیستول

در بیماران دارای زخم شقاق، باید از رژیم غذایی مناسب استفاده کرد تا از ابتلا به یبوست پیشگیری کرد. ایجاد هرگونه یبوست، زخم شقاق را گسترده‌تر خواهد کرد. خوردن مایعات و رژیم غذایی فیبردار، در این دوره پیشنهاد می‌شود. بهداشت مقعد و استفاده از داروهای بی حس کننده و نرم کننده در درمان زخم شقاق مؤثر است. در صورتی که این موارد در بهبودی این زخم تأثیر نداشته باشد، باید عمل جراحی انجام شود.

 برای درمان زخم‌های فیستول باید به پزشک مراجعه کرد تا از گسترش عفونت و چرک پیشگیری کرد. بهترین راه درمان این زخم‌ها، جراحی ناحیه مبتلا شده است. با کمک جراحی، فیستول برداشته می‌شود و عفونت از بین می‌رود. لیزر، یکی از بهترین روش‌های جراحی زخم‌های فیستول است. این روش علاوه بر این که سرعت بهبودی زخم را افزایش می‌دهد از انتقال بیماری‌هایی همچون ایدز و هپاتیت پیشگیری می‌کند.

2 دیدگاه

  • سلام. من خیلی دنبال روش های درمان فیستول گشتم. این مشکل برای یکی از نزدیکانم پیش اومده بود. میخوام بدونم روش درمانی فلپ، درمان قطعی هست یا نه ؟! روش های درمانی جدید تری اومده که کمتر درد داشته باشه ؟ من این روش رو تو یه سایتی به نام بیچشک فقط به چشمم خورد. شما مقاله ای راجبش ندارین ؟

    • سلام و روز بخیر
      برای درمان فیستول بسته به محل و شرایط روش های مختلفی وجود داره که بسته به موضع و عمق، دسته بندی می شه. جراحی ها، روش های تهاجمی هستند که در این شیوه بسیار مورد توجه هستند. از روش های غیر تهاجمی، نظیر استفاده از پانسمانها و لیزرتراپی هم میشه استفاده کرد که برای زخم هایی با عمق کمتر، مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *