دیابت نوعی اختلال در سوخت‌وساز بدن است که در آن، بدن به‌درستی هورمون انسولین را تولید نمی‌کند و یا انسولین تولیدشده به دلیل مقاومت بالای سلول‌ها، در دسترس سلول قرار نمی‌گیرد

علائم دیابت


دیابت

تاریخچه بیماری دیابت به بیش از ۱۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و بیماری جدیدی نیست. در ایران بیماری دیابت، در ابتدا با نام مرض قند شناخته می‌شد و اطلاعات زیادی از این بیماری در دسترس نبود، باگذشت سال‌ها و پیشرفت علم پزشکی، اطلاعات کاملی درباره علائم دیابت به دست آمد و همچنان راه‌های کنترل و پیشگیری از دیابت، روزبه‌روز در حال تکامل است.

دیابت چیست؟

دیابت نوعی اختلال در سوخت‌وساز بدن است که در آن، بدن به‌درستی هورمون انسولین را تولید نمی‌کند و یا انسولین تولیدشده به دلیل مقاومت بالای سلول‌ها، در دسترس سلول قرار نمی‌گیرد و عملیات تبدیل قند به انرژی و نشاسته، صورت نمی‌گیرد. انسولین نقش مهمی در انتقال قند به سلول‌ها و تبدیل قند به انرژی دارد. هنگامی‌که بدن با کمبود انسولین یا عدم تولید انسولین مواجه می‌شود، میزان بالایی از قند در بدن باقی می‌ماند و مشکلاتی را پدید می‌آورد که در صورت عدم درمان، عوارض جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

زنگ خطر پیش از ابتلا به دیابت

معمولاً پیش از ابتلا به دیابت، علائمی بروز می‌کند و زنگ خطر احتمال به این بیماری، به صدا درمی‌آید. فکر نکنید که یک روز از خواب بیدار می‌شوید و به‌یک‌باره به این بیماری مبتلا خواهید شد اتفاقاً بالعکس، ابتلا به بیماری دیابت معمولاً در طولانی‌مدت صورت می‌گیرد و اگر شناخت کافی درباره علائم اولیه ابتلا به این بیماری داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید از ابتلا به دیابت پیشگیری کنید.

 
دیابت نوعی اختلال در سوخت‌وساز بدن است که در آن، بدن به‌درستی هورمون انسولین را تولید نمی‌کند و یا انسولین تولیدشده به دلیل مقاومت بالای سلول‌ها، در دسترس سلول قرار نمی‌گیرد

پیش دیابت را جدی بگیرید!

دیابت مرزی یا پیش دیابت، زنگ خطر جدی و مهمی در امکان ابتلا به دیابت است. اگر سطح قند خونتان بالا است و هنوز به محدوده دیابت وارد نشده است، باید تغییری اساسی در برنامه غذایی و روش زندگی خود دهید. افرادی که پیش دیابت دارند، معمولاً سطح قند خونشان در زمان ناشتا بالا است. این افراد اگر راهکارهای پیشگیری از دیابت را پیش رو نگیرند، ممکن است به دیابت نوع دوم دچار شوند. دیابت نوع دوم یا دیابت غیر وابسته به انسولین، نوعی از دیابت است که بدن با کمبود نسبی انسولین و مقاومت سلول‌ها در مقابل انسولین، مواجه می‌شود. دیابت نوع دوم شایع‌ترین نوع دیابت است و تقریباً ۹۰ درصد افرادی که مبتلا به دیابت هستند، از این نوع دیابت رنج می‌برند.

 یکی از علائم آشکاری که در بروز دیابت نوع یک به چشم می‌خورد، تکرر ادرار یا پلی اوری است. فردی که در حال ابتلا به دیابت نوع یک است، رفته‌رفته با حجم زیادی از قند اضافی در خون مواجه می‌شود که بدن برای از بین بردن آن، راهکاری جز دفع قند همراه با ادرار پیش رو ندارد. ازاین‌رو در این افراد تکرر ادرار ایجاد می‌شود و آب زیادی از بدن بیمار خارج می‌شود. در این وضعیت، بدن بیمار دهیدراسیون می‌شود و با کم آبی شدیدی مواجه می‌شود که اثرات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

تشنگی زیاد

از دیگر علائمی که زنگ خطر این بیماری محسوب می‌شود، تشنگی زیاد است. بدن با از دست دادن آب از طریق ادرار با کمبود آب شدید مواجه می‌شود که یکی از عوارض آن، تشنگی مفرط است.

مشکلاتی در بینایی

افرادی که مبتلا به بیماری دیابت می‌باشند و هنوز از این بیماری خبردار نشده‌اند، معمولاً مشکلاتی در بینایی خوددارند. کم‌آبی بدن بر بسیاری از اعضای بدن تأثیر می‌گذارد و یکی از مهم‌ترین اعضایی که تحت تأثیر این بی‌آبی قرار می‌گیرد، چشمان فرد است. کم شدن آب، باعث خشکی چشم و به وجود آمدن اختلالاتی در بینایی می‌شود. درصورتی‌که کمبود آب ادامه داشته باشد، امکان پاره شدن مویرگ‌های خونی شبکیه چشم و در شرایط بدتر، نابینایی فرد به وجود خواهد آمد.

کاهش وزن شدید بدن

اگر در روش زندگی شما هیچ تغییری ایجاد نشده است اما روزانه وزن زیادی را از دست می‌دهید، گوش‌به‌زنگ باشید. احتمال بروز دیابت در شما وجود دارد. ازآنجایی‌که قند مناسب به سلول‌ها نمی‌رسد، بیمار مدام در حال گرسنگی است و از طرفی دفع آب و کالری از بدن باوجود تغذیه بیشتر، باعث کاهش وزن شدیدی می‌شود.

بی‌حسی اندام‌ها و طولانی شدن زمان‌ ترمیم زخم‌ها

این بیماری تا حدی پیشروی می‌کند که باعث ایجاد آسیب‌های شدیدی بر روی سیستم عصبی فرد می‌شود. تا جایی که بی‌حسی به سراغ برخی از اندام‌های بیمار می‌آید و در صورت پیگیر نشدن، امکان قطع برخی از اعضای بدن ایجاد می‌شود. از طرفی سیستم دفاعی بدن تحت تأثیر این بیماری قرارگرفته و ترمیم زخم‌ها با مشکل روبرو خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *