پانسمان‌ها، نقش مهمی در بهبود سریع‌تر زخم‌های سطحی پوستی دارند

زخم‌های سطحی پوست

زخم‌های سطحی، از شایع ترین زخم‌هایی است که در طول زندگی با آن مواجه می شویم. این زخم‌ها معمولاً سریع ترمیم می شوند و نیازی به مراجعه به پزشک نیست. با این حال باید مراقبت های خانگی برای درمان زخم‌های سطحی پوست انجام گیرد تا این زخم‌ها هر چه سریع‌تر بهبود یابند. زخم‌های سطحی انواع گوناگونی دارند و حتی ممکن است در میان این زخم‌ها، عفونت هم ایجاد شود. با نکات مهمی که در درمان زخم‌های سطحی باید رعایت کرد، آشنا شوید.

نکات مهم در درمان زخم‌های سطحی پوست

اگر زخم‌های سطحی پوست با خونریزی همراه باشند، امکان ورود آلودگی‌ها به این زخم‌ها بیشتر می‌شود اما زخم‌هایی که تنها سوزش دارند و خونریزی ندارند، کمتر مورد حمله میکروب‌ها قرار می‌گیرند، از این رو عفونت در این زخم‌ها دیده نمی‌شود. برای این که زخم‌های سطحی پوست ساده‌تر درمان شوند بهتر است از پانسمان‌های مناسب جهت پیشگیری از عفونت استفاده کنید. قرارگیری زخم در محیطی آلوده و بدون محافظ، احتمال ایجاد عفونت و تأخیر در بهبود زخم را افزایش می‌دهد. پانسمان‌ها، نقش مهمی در بهبود سریع‌تر زخم‌های سطحی پوستی دارند.

 
پانسمان‌ها، نقش مهمی در بهبود سریع‌تر زخم‌های سطحی پوستی دارند
 
 

زخم‌های خود را مرطوب نکنید. رطوبت تا حدودی برای زخم‌ها خوب است اما به شرطی که محیط مرطوب، بدون حضور میکروب‌ها باشد. میکروب‌ها در محیط مرطوب بهتر رشد می‌کنند و مرطوب شدن زخم‌ها، هرچند سطحی، باعث تأخیر در روند بهبود آن‌ها خواهد شد. ورزشکاران به ویژه شناگران در صورتی که دچار زخم‌های سطحی پوست شده‌اند، باید چند روزی را به خود استراحت دهند.

زخم خود را نکنید. بدن برای عدم ورود میکروب‌ها به زخم، لایه‌ای ایجاد می‌کند که بعد از مدتی خشک می‌شود. این لایه خشک شده، سد میان میکروب‌ها و بافت‌های داخلی خواهد بود. کندن زخم علاوه بر از بین بردن این لایه و ورود میکروب‌ها، مانع ترمیم به موقع زخم می‌شود. از طرفی در صورتی که چندین بار زخم‌های خود را بکنید، امکان ایجاد زخم‌های بزرگتر و باقی ماندن جای زخم روی پوست، به وجود می آید.

تمیز کردن زخم‌ها را جدی بگیرید. در صورتی که روی زخم خود ذرات خارجی دیدید، بدون این که با دست، اقدام به خارج سازی ذرات کنید، با استفاده از سرم نمکی، آن‌ها را شستشو دهید. استفاده از پانسمان‌های مناسب برای زخم‌ها، در ترمیم هر چه سریع‌تر این زخم‌ها، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

زخم‌های سطحی عفونی

به‌طور معمول زخم‌های سطحی، عفونی نمی‌شوند اما اگر این زخم‌ها به دلایل مختلفی ترمیم نشوند و مدت زمان زیادی از ابتلا به آن‌ها گذشته باشد، ممکن است به زخم‌های عفونی تبدیل شوند. وسیله‌ای که با آن این زخم‌ها ایجاد شده‌اند نیز نقش مهمی در عفونی شدن زخم‌ها دارد. مثلاً اگر فرد در محیطی آلوده، زمین‌خورده باشد و خراش‌های سطحی برداشته باشد، باید فوراً زخم را شستشو دهد و آن را ببندد. در مواردی که میخ، چاقو و دیگر اشیای تیز آلوده باشند، زخم‌های سطحی عفونی به وجود می‌آیند. در صورتی که این زخم‌ها ایجاد شده باشد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید و از درمان‌های خانگی، بپرهیزید. در صورتی که عفونت به‌موقع درمان نشود، فرد با تب و لرز مواجه خواهد شد و ممکن است عفونت به دیگر بافت‌های بدن نیز منتقل شود.

زخم‌های سطحی برای چه کسانی خطرناک است؟

معمولاً بیماران قلبی که داروی آسپرین، وارفارین و دیگر داروهای رقیق‌کننده خونی را مصرف می‌کنند، در صورت ایجاد خراش و زخم‌های سطحی، سخت‌تر می‌توانند خونریزی خود را متوقف کنند. اگر این زخم‌ها کمی عمیق‌تر باشند، ممکن است برای مصرف‌کننده‌های داروهای رقیق‌کننده خونی، خطرناک محسوب شوند و جلوی خونریزی آن‌ها به‌سادگی گرفته نشود. بیماران دیابتی هم جزء افرادی هستند که هرگونه زخمی را باید جدی بگیرند. زخم‌های سطحی در بیماران دیابتی، ممکن است به‌سادگی درمان نشوند و عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *