نقش پانسمان ها در درمان زخم های عفونی بسیار مهم است. این پانسمان ها علاوه بر ایجاد محیطی مناسب، مانع رشد باکتری ها می شوند که در این صورت، زخم ها سریع تر و بهتر جوش می خورند.

زخم های عفونی 

زخم های حاد تمیز، زخم هایی هستند که بهبود آن ها سریع و بدون نیاز به درمان خاصی صورت می گیرد. مثل بریدگی های ساده ای که ممکن است در طول روز به دلایل مختلف بر روی سطح پوست ایجاد شوند اما اگر زخم ها عمیق تر باشند و به خوبی به آن ها رسیدگی نشود، امکان ایجاد زخم های عفونی به وجود می آید. زخم های عفونی، زخم هایی هستند که پیش از بسته شدن زخم، مقدار زیادی باکتری و میکروب وارد بافت های زیرین زخم شده اند و روند بهبود را با اختلال مواجه کرده اند. زخم های عفونی نه تنها بوی بدی دارند، بلکه ارگان های اطراف زخم را نیز تحت تاثیر قرار می دهند و رفته رفته در اطراف زخم پخش می شوند.

چه کسانی در معرض زخم های عفونی قرار می گیرند؟

همان طور که گفته شد، میکروب ها در سطح پوست وجود دارند و به محض باز شدن پوست و ایجاد زخم، راهی برای ورود به قسمت های داخلی پیدا می کنند. بیشتر میکروب ها توسط گلبول های سفید و سیستم دفاعی بدن از بین می روند اما اگر روند ورود میکروب ها بیشتر از روند نابودی آن ها باشد، عفونت ایجاد می شود. معمولا افرادی که زخم های عفونی دارند، دچار تب می شوند و ترشحات بدبو و درناکی در اطراف ناحیه قرمز رنگ و ملتهب زخم شان خواهند دید. در این میان، افرادی هستند که مستعدتر از سایرین در ابتلا به این بیماری هستند.

 
نقش پانسمان ها در درمان زخم های عفونی بسیار مهم است. این پانسمان ها علاوه بر ایجاد محیطی مناسب، مانع رشد باکتری ها می شوند که در این صورت، زخم ها سریع تر و بهتر جوش می خورند.
 

  1. افرادی که به دیابت مبتلا هستند. (دیابت نوع یک و دو)
  2. افراد مسن تر، با کاهش روند بهبودی مواجه خواهند شد و ایجاد هر گونه زخم در این افراد ممکن است، منجر به عفونی شدن زخم گردد.
  3. افرادی که در محیطی آلوده با وسایلی آلوده، زخمی شده اند و در این صورت بخش قابل توجهی از میکروب ها، وارد بافت های زیرین پوستی آن ها شده اند که منجر به عفونی شدن زخم خواهد شد.
  4. افرادی که با کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن مواجه هستند امکان ابتلا به زخم های عفونی را دارند. برای مثال در شیمی درمانی و مصرف داروهای استروئیدی، سیستم ایمنی بدن، با اختلال روبرو خواهد شد که در نتیجه، رشد باکتری ها بدون مانع بازدارنده، صورت می گیرد.
  5. در افرادی که چاقی و اضافه وزن دارند، معمولا روند بهبودی زخم ها، با اختلال روبرو می شود که همین امر، موجب عفونی شدن زخم های آن ها می شود.
  6. افرادی که دارای زخم های عمیق هستند از دیگر افراد مستعد ابتلا به زخم های عفونی هستند. زخم های عمیق نیاز به محیطی استریلیزه دارند و در صورت عدم فراهم شدن این محیط، تبدیل به زخم های عفونی می گردند.

درمان زخم های عفونی چگونه صورت می گیرد؟

برای درمان زخم های عفونی در ابتدا سن و شرایط بیمار در نظر گرفته می شود. این درمان باید از دو جهت داخلی و خارجی انجام گیرد. از بین بردن عفونت ها، از طریق سیستم دفاعی بدن در مرحله اول و از بین بردن میکروب های خارجی سطح پوست و کنترل رشد آن ها در مرحله بعدی باید انجام گیرد تا زخم های عفونی درمان شوند. پزشکان با تجویز آنتی بیوتیک ها، مانع رشد بیشتر باکتری ها و انتشار عفونت ها در داخل بدن می شوند. از طرفی استفاده از پانسمان های مناسب، باعث ترمیم هر چه زودتر زخم ها و کنترل رشد میکروب های خارج از پوست می شود. نقش پانسمان ها در درمان زخم های عفونی بسیار مهم است. این پانسمان ها علاوه بر ایجاد محیطی مناسب، مانع رشد باکتری ها می شوند که در این صورت، زخم ها سریع تر و بهتر جوش می خورند. افرادی که به زخم های عفونی دچار شده اند باید به طور مرتب، پانسمان هایشان تعویض گردد و در تغذیه خود، از سبزیجات، ماهی ها، مواد ویتامین دار و میوه ها استفاده کنند.

افرادی که دارای دیابت یا فشار خون بالا هستند، باید با کمک پزشک، این بیماری ها را کنترل کنند. عامل ایجاد زخم های عفونی در افراد دیابتی، سخت تر از افراد سالم از بین می رود چرا که قند بالای خون، عملکرد سیستم عصبی و دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا در این افراد، ساده ترین زخم ها نیز، به سختی ترمیم می شوند. از این رو افراد دیابتی باید مراقب باشند تا کوچکترین زخمی در بدن آن ها ایجاد نشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *